گاهي بعضي از مسيحيان مي گويند اگر ما مسيح ع را ابن اللَّه مي گوييم درست مانند آن است كه شما به امام حسين ع ثار اللَّه و به امیرالمومنین علیه السلام ابن ثاره (خون خدا و فرزند خون خدا) مي گوييد و يا در پاره اي از روايات به علي ع يد اللَّه اطلاق شده است.
اکتبر, 2018
سپتامبر, 2018
-
19 سپتامبر
آیا یاران امام حسین علیه السلام در شب عاشورا فرار کردند؟
در برخی کتب تاریخی وارد شده که سكينه بنت الحسين مى گويد در ميان خيمه نشسته بودم ، پدرم در ضمن اينكه از شهادت خود سخن مى گفت ، به يارانش نيز اعلام نمود كه هركس علاقه به شهادت ندارد از تاريكى شب استفاده نموده و به شهر و ديار خويش برگردد و هنوز گفتار امام به پايان نرسيده بود كه ياران آن حضرت ده تا ده تا و بيست تا بيست تا متفرق گرديدند و تنها هفتاد و اندى از آنان باقى ماندند...
-
11 سپتامبر
علم به شهادت امام حسین علیه السلام و منافات آن با آیه «و لاتلقوا بایدیکم الی التهلکه»
شاید سوال شود که امام حسین علیه السلام در هنگام خروج از مدینه فرمودند «أَمَّا بَعْد فَإِنّّ مَنْ لَحِقَ بِى اِسْتَشْهِدَ وَمَنْ لَمْ يُلْحَقُ بِى لَمْ يُدْرَکِ الْفَتْحُ وَالسَّلاَم» پس ایشان علم به شهادت داشتند. از طرف دیگر خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «وَ لا تُلْقُوا بِأَيْديكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة». آیا علم به شهادت منافاتی با این آیه ندارد؟
ژوئن, 2018
-
5 ژوئن
شوکانی در تفسیر فتح القدیر از اهل بیت علیهم السلام می گوید
شوکانی یکی از علمای معاصر است که در کشور «یمن» و چنانچه از نامش پیداست در «هجره شوکان» متولد شدهاست. چنانچه نقل شده وی ابتدا زیدی مذهب که شاخه از مذهب شیعه به شمار می آید را انتخاب کرده بود ولی در ادامه، گرایش شدیدی به سمت اهل سنت پیدا کرد که این گرایش ناخودآگاه در آثار وی خودنمایی میکند. وی صاحب آثار مختلف و در علوم مختلف است. اثر مهم تفسیری وی فتح القدیر است که مشتمل بر تفسیر کلیه سوره های قرآن کریم میباشد.
می, 2018
-
22 می
نظر غزالی در مورد عدالت صحابه
در نوشته های گذشته گفتیم برخی اهل سنت اصل عدالت صحابه را یک مساله مسلم دانسته و برای آن استدلالاتی هم ذکر می کنند در حالیکه گفتیم اشکالاتی از نظر کبروی و صغروی به این اصل وارد است. در مقابل برخی از علمای بزرگ اهل سنت این اصل را انکار کرده و آن را جزء اصول موهومه از ادله احکام بر شمردهاند و در اصل اشکال این دسته از افراد اشکالی کبروی است. یکی از این افراد غزالی از علمای قرن 6 هجری می باشد. در این نوشتار برخی عبارات وی در این باره را به نقل از کتاب المستصفی ذکر خواهیم کرد. وی در کتاب المستصفی به بررسی برخی مسائل علم اصول همت گمارده است.
-
5 می
شاطبی و عدالت صحابه (3)
یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.
آوریل, 2018
-
19 آوریل
شاطبی و عدالت صحابه (2)
یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.
-
4 آوریل
شاطبی و عدالت صحابه (1)
یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.
مارس, 2018
-
21 مارس
ماه رجب، ماه امیرالمومنین علیه السلام
در میان ماه های قمری برخی ویژگیهای خاص و منحصر به فردی دارند. از جمله ی این ماه ها، رجب المرجب است که در روایت لقب شهر الاصم به آن داده شده است: أَلَا إِنَّ رجب شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَمُّ وَ هُوَ شَهْرٌ عَظِيمٌ وَ إِنَّمَا سُمِّيَ الْأَصَمَّ لِأَنَّهُ لَا يقائه شَهْرٌ مِنَ الشُّهُورِ حُرْمَةً وَ فَضْلًا عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُعَظِّمُونَهُ فِي جَاهِلِيَّتِهَا فَلَمَّا جَاءَ الْإِسْلَامُ لَمْ يَزْدَدْ إِلَّا تَعْظِيماً وَ فَضْلا . آگاه باشید که رجب ماه اصم خدا و ماه بزرگى است و براى آن اسمش را اصم ناميدند چرا كه هيچ ماهی نزد خداى تبارك و تعالى در حرمت و فضيلت قرين او نيست. مردم جاهليت در دوران جاهليت خود آن را محترم ميدانستند و اسلام هم جز فضل و احترام بر آن نيفزود.
دسامبر, 2017
-
31 دسامبر
ذلت اهانت کننده به اسلام
افعال و اعمال انسان در دنیا یک آثار اخروی و یک آثار دنیوی دارد. آثار اخروی آن یا بهشت یا جهنم است که در آن تردید نیست. البته گروه سومی که در این بین هستند که قرآن کریم از آنها به اصحاب اعراف تعبیر میکند. در تفاسیر ذکر شد که اعراف منطقهی بلندی است که اصحاب اعراف از آن منطقه میتوانند اصحاب دوزخ و بهشت را می بینند. برخی مفسرین هم می گویند اصحاب اعراف کسانی هستند که روی پل صراط میایستند. شاید تأویل عباراتی که از حضرات (معصومین علیهم السلام) رسیده که می گویند «نحن اصحاب الاعراف» همین باشد. و اینکه در برخی روایات وارد شده که امیرالمومنین (علیه السلام) قسیم النار و الجنه هستند هم شاید به همین معنا باشد.