احکام ماه مبارک رمضان (6)

کفاره احکام خاصی برای خودش دارد کفاره یکی از مصادیق واجبات مالی است و از صدقه واجب است بنابراین سؤال میکنند که آیا میتوان کفاره غیر سادات را به سادات داد یا خیر؟

در یک قانون کلی، صدقات واجب مثل کفارات غیر سید را نمیتوان به سادات داد؛ بنابراین غیر سید نمیتواند کفاره، فدیه و فطریه خود را به سید دهد.

نکته دیگر آن است که هیچیک از واجبات مالی را نمیتوان به واجب النفقه داد بلکه هرگونه کمک به ایشان را باید از جیب داد در این صورت نمیتوان کفاره را به پدر و یا مادر فقیر و یا فرزند فقیر داد ولی میتوان کفارات به داماد داد چراکه داماد واجب النفقه نیست. در کل واجب النفقه شامل پدر و مادر، جد و جده و بالاتر و فرزند و نوه و پایینتر هست. لذا واجبات مالی را نمیتوان به ایشان داد.

مسئله دیگر در کفارات آن است که الزاماً در کفارات باید جنس داده شود و دادن پول صحیح نیست. مگر اینکه مطمئن باشد که فقیر با این پول به آن مقداری که لازم است همان جنسی را که فرد میخواهد میخرد مثلاً شما میخواهید بهعنوان کفاره نان به فقیر بدهید ) 750 گرم و یا طبق احتیاط حدود یک کیلو( در این صورت اگر به فقیر پول داده می شود آن فقیر الزاماً با آن پول نان تهیه کند نه آنکه با آن پول برنج بخرد چراکه با پول یک کیلو نان شاید نتوان صد گرم برنج هم تهیه کرد. در این صورت آنچه را که بر عهده شماست از گردن شما برداشته نخواهد شد.

پرداخت کفاره راهکارهایی دارد ازجمله:

1 . به فقیری بدهید که مطمئن هستید که این کار را از طرف شما انجام میدهد.

2 . راه دوم آن است که خودتان جنس را بخرید و به او بدهید.

3 . راه سوم هم این است که اگر میخواهید نان باشند با نانوایی که آشنایی هست و مورداطمینان است قرار بگذارید و مقدار پولی را که به وی میدهیم بفرمایید تا فقرایی که میآیند و مطمئن هست که آنها فقیر مؤمن هستند نان به آنها بدهد.

4 . راه دیگر همان است که دفاتر آقایان مراجع که کفار را میگیرند به دفاتر بدهید که آنها وکیل هستند از طرف شما میتوانند نان را تهیه کنند و بپردازند.

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

احکام ماه مبارک رمضان (7)

احکام قرآن 1 . مستحب است تلاوت قرآن در طول سال به خصوص ماه مبارک …

احکام ماه مبارک رمضان (5)

کلیه افرادی که سال گذشته ماه رمضان به خاطر بیماری موفق به روزه داری نشده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *