پرچمی افراشته به قامت ایران اسلامی

بدون شک در زندگی یک مسلمان، دین نقشی پررنگ و منحصر بفرد، در شکل گیری فرهنگ او دارد. بعد از واکاوی فرهنگ و تفکیک لایه های آن می بینیم فرهنگ به ترتیب از چهار لایه ی اعتقادات، ارزش‌ها، الگوها و رفتارهای پایدار و نماد ها و إلمانها و نشانها تشکیل شده است. لزوم رعایت ظواهر برای یک مسلمان و رد این نظریه که «دلت پاک باشد هر چه میخواهی کن» از همین باب است. چرا که نشانه های ظاهری در نهایت برگرفته از اعتقادات آن شخص هستند.

در آموزه های دینی و خصوصا قرآن کریم نیز به این مسئله توجه خاصی شده است. نظام قرآن کریم به گونه ای است که در ابتدای هر سوره عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» وارد شده است. این عبارت نماد و نشانه ای از خداوند متعال و صفات اوست. خواننده با مطالعه قرآن کریم و قرائت مداوم این عبارت، نقشی مطلوب از پروردگار جهان در ذهنش نقش می بندد.

پرچم در کشورهای مختلف بیانگر مسائل مختلف مانند آئین، خصوصیات و تمایلات مردم آن سرزمین است. این نماد و نشانه عموما حاوی مطالب ارزشی و تاریخی برای آن سرزمین و مردمانش است. امروز یعنی 9 مرداد روزی است که پرچم جمهوری اسلامی ایران اعلام عمومی شد. در سال 1359 طی طراحی قبلی و تصویب آن در شورای انقلاب، پرچم جمهوری اسلامی حاوی سه رنگ قرمز، سفید و سبز، با تزئین شعار «الله اکبر» در دور و نماد جمهوری اسلامی (کلمه الله) در وسط، معین و رونمایی شد.

رنگ سبز در پرچم نماد حکومت شیعی، رنگ سفید نشانه صلح و دوستی و رنگ قرمز نشان آمادگی ملت ایران اسلامی، برای دفاع از استقلال و آزادی ایران اسلامی به قیمت ریخته شدن خون فرزندان این سرزمین است. کلمه الله یا نماد جمهوری اسلامی اشاره به مبدا و منتهای آفرینش و تکرار 22 باره ی الله اکبر در حاشیه رنگ ها نیز اشاره به روز پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 1357 دارد.

نکته ی قابل توجه در مورد پرچم جمهوری اسلامی، وجود کلمه مقدس و مبارک «الله» و «الله اکبر» در آن است. عزیزانی که مرتبط با نماد و پرچم جمهوری اسلامی هستند باید توجه داشته باشند که دست زدن به این دو کلمه بدون داشتن وضو و طهارت جایز نیست. همچنین ارتکاب عملی که سبب از بین رفتن حرمت پرچم و دو کلمه مقدس مذکور در آن نیز جایز نیست.

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *