تنفیذِ خطی مشابه!!!

ولایت، سرپرستی و تصرف در امورات مردم در اصل برای خداوند متعال است. خداوند متعال این ولایت را به افرادی اعطا کرده که از آن جمله پیامبران، اوصیاء، اولیا و امامان علیهم السلام هستند. آخرین سلسله ی این دوره ائمه دوازده گانه ما هستند که آنها نیز در زمان حضور برای خود نوابی خاص داشتند. در عصر غیبت تصرف در امورات مردم، توسط حضرات معصومین علیهم السلام به عهده ی نواب عام ایشان یعنی فقها گذاشته شده است. در روزگار ما با وجود ولی فقیه، اگر قرار باشد فردی در امور خُرد و کلان مردم دخالت کند حتما باید طبق اجازه و نظر ایشان باشد. این مسئله در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز درج شده است.

بنابر آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ذکر شده، رئیس جمهور دومین قدرت بعد از رهبری است که قوه مجریه یا دولت زیر نظر وی باید به اسلام، مملکت و مردم خدمت کنند. پس از انتخابِ رئیس جمهور با رای مردم، رای مردم باید توسط رهبری، تنفیذ شود که این امر نیز در قانون اساسی ذکر شده است. در حقیقت پس از تنفیذ، مردم سالاری، دینی می شود و مشروعیت پیدا می کند. به عبارت دیگر تنفیذ، همان اجازه و اذن ولی فقیه به رئیس جمهور برای تصرف در امور مردم و مملکت است. لذا از آن به ودیعه و امانت تعبیر می شود و در صورت عدم رعایت امانت توسط رئیس جمهوری، این حق از وی سلب می شود.

در مشروطه  نیز قرار بود چنین اتفاقی در جامعه رخ بدهد. یعنی عدالتخانه ای تاسیس شده و در آن مردم نیز حق اظهار نظر داشته باشند ولی نتیجه به جایی دیگر کشیده شد. اینکه رهبری معظم می فرمایند مردم از حاشیه به متن آمدند مراد همین است. یعنی انتخاب مردم -چه خوب و چه بد- در جامعه اجرایی می شود و همه باید به آن احترام بگذارند.

در هر صورت امروز یعنی 14 مرداد یک ورق از انقلاب اسلامی مردم ایران رقم خورد چنانچه در سالهای پیش (68 و 76) نیز در چنین روزی، حکم دو رئیس جمهور دیگر نیز تنفیذ شده بود. باید دید سرانجام این ریاست جمهوری به کجا خواهد رسید؟ آیا از گذشته عبرت می گیریم و برای آیندگان درس هستیم یا خیر؟!

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *