انقلابی که مصادره شد

به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری و همچنین شروع نهضت مشروطه در مرداد ماه لازم است به نکاتی در این مورد اشاره کنیم.

به صورت کلی مشروطه به پنج مرحله تقسیم می شود که ابتدای آن 14 مرداد 1285 است. در این روز با پذیرش تشکیل مجلس توسط مظفرالدین شاه مشروطیت به طور رسمی رونمایی شد. انتهای مشروطه هم به کودتای 28 مرداد سال 1332 و سلطه ی محمدرضا پهلوی و کشور آمریکا بر ایران منجر شد.

دوره های مشروطه از این قرار هستند:

– دوره اول: تشکیل مشروطه در 14 مرداد 1285 (این دوره با به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه در 2 تیر 1287 به پایان رسید)

– دوره دوم: تشکیل دومین مجلس شورای ملی در 24 فروردین 1288 (این دوره با خلع محمدعلی شاه و پایان استبداد صغیر -یک سال و 22 روز- شروع شد)

– دوره سوم: کودتای رضاخان در سال 1299

– دوره چهارم: سقوط رضاخان در 1320 و به قدرت رسیدن محمدرضا شاه پهلوی در ایران (کشمکش بین انگلیس و آمریکا در ایران)

– دوره پنجم: کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 و بازگشت مجدد محمدرضا شاه پهلوی به قدرت

در دوره اول و دوم نفوذ قوای روس، در دوره سوم و چهارم نفوذ قوای انگلیس و در دوره پنجم نفوذ قوای آمریکا را در ایران شاهد هستیم. اهمیت مشروطه از آن جهت است که در یک بازه ی زمانی 15 ساله و از ابتدای تشکیل مشروطه تا کودتای رضاخانی سه مجلس تشکیل شد و از بین رفت. همچنین سه پادشاه قاجار ساقط شد که در نهایت سلسله قاجار پایان پذیرفت.

بنابر آنچه در تاریخ آمده، علت پذیرش تشکیل مجلس توسط مظفرالدین شاه، اقدام مردم و در راس آن علماء است. خواسته ی اصلی آنها، عدالت بر مبنای اسلام بود که حاکم و مردم را در یک خط قرار می داد. باید دید چرا نتیجه این درخواست به ظاهر مطلوب، اعدام شیخ فضل الله نوری در جلوی چشم مردم شد؟! چرا نهضت مشروطه عدالتخواه در زمان پادشاهی رو به پایان قاجار با پادشاهی قلدر و زورگویی به نام پهلوی عوض شد؟!

لازم است تاریخ معاصر توسط سیاسیون ما به دقت مطالعه شود. شاید آن ها هم به این نتیجه برسند که مهم ترین دلیل این قبیل مسائل اولا نشناختن دشمن و ثانیا حساس نبودن نسبت به عملکرد آنها باشد. اگر باور نداشته باشیم که اولا دشمن در پی از بین تمامی ارزش های دینی و اجتماعی در یک کشور است و ثانیا در این مسیر هم گام بر می دارد نباید آینده ی مطلوبی برای مردم و کشورمان انتظار داشته باشیم.

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *