امام حسین علیه السلام و حضرت یحیی (2)


مقدمه

در نوشتار قبل در مورد ارتباط ارتباط امام حسین و حضرت یحیی علیهما السلام مطالبی بیان شد. در این نوشتار به بیان ادامه مطالب خواهیم پراخت.


نکته دوم: شباهت امام حسین و حضرت یحیی علیهما السلام

بخش اول: شباهت هایی در مورد تولد و مسائل قبل از شهادت


در این بخش به صورت تیتروار به شباهاتی که بین این دو بزرگوار در قبل از شهادت وجود دارد اشاره می کنیم:


1- از جانب خداوند برای ولادت هر دو مولود ، بشارت آمد: درباره امام حسین علیه السلام در حدیث آمده است که جبرئیل بر پیامبر صلی الله علیه وآله نازل شد و عرض کرد ای محمّد! إنَّ الله یَقرِءُ علیکَ السلامَ وَ یُبَشِّرکَ بِمَولودٍ یولَدُ من فاطمَةَ تقتُلُهُ أُمتُکَ من بَعدِک. درباره حضرت یحیی علیه السلام قرآن کریم می فرماید: یا زکریّا إنّا نُبَشِّرُکَ بِغُلامٍ اسمُهُ یحیی. ای زکریا ما تو را به فرزندی که اسمش یحیی است بشارت می دهیم.


2- اسم هر دو بدون واسطه از جانب خداوند انتخاب شد: این روایت در مورد امام حسین علیه السلام وارد شده است: فَلَمَّا وُلِدَ الْحُسَيْنُ ع أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى جَبْرَئِيلَ أَنَّهُ قَدْ وُلِدَ لِمُحَمَّدٍ ابْنٌ فَاهْبِطْ إِلَيْهِ فَهَنِّهِ وَ قُلْ لَهُ إِنَّ عَلِيّاً مِنْكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى فَسَمِّهِ بِاسْمِ ابْنِ هَارُونَ قَالَ فَهَبَطَ جَبْرَئِيلُ فَهَنَّأَهُ مِنَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ثُمَّ قَالَ إِنَّ عَلِيّاً مِنْكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى فَسَمِّهِ بِاسْمِ ابْنِ هَارُونَ قَالَ وَ مَا اسْمُهُ قَالَ شَبِيرٌ قَالَ لِسَانِي عَرَبِيٌّ قَالَ سَمِّهِ الْحُسَيْنَ فَسَمَّاهُ الْحُسَيْنَ. در مورد حضرت یحیی علیه السلام هم این آیه قرآن کریم نازل شده است: يا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ اسْمُهُ يَحْيى‏ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا[.


3- عدم نامگذاری شخصی قبل از حضرت یحیی و امام حسین علیهما السلام به این نام: این روایت در مورد هر دوی این بزرگواران وارد شده است: الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيّاً وَ يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّا لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيّاً. این آیه هم به صورت اختصاصی در مورد عدم اختصاص نام حضرت یحیی علیه السلام قبل از تولدشان به فرد دیگر می باشد: يا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ اسْمُهُ يَحْيى‏ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا[.


4- هر دو شش ماهه متولد شدند. در مورد امام حسین علیه السلام به صورت اختصاصی این روایت وارد شده است: حَمَلَتْ بِالْحُسَيْنِ ع فَحَمَلَتْ سِتَّةَ أَشْهُرٍ ثُمَّ وَضَعَتْهُ. روایتی هم در مورد حضرت یحیی و امام حسین علیهما السلام وارد شده است: وَ كَانَ حَمْلُ يَحْيَى ع سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ حَمْلُ الْحُسَيْنِ ع كَذَلِك‏[.


5- هیچ کدام از پستان شیر نخوردند. حضرت امام حسین علیه السلام از عرش عظیم یعنی با مکیدن زبان رسول الله صلی الله علیه وآله تغذّی نمود: وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَأْتِيهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ فَيَضَعُ لِسَانَهُ فِي فَمِ الْحُسَيْنِ فَيَمَصُّهُ حَتَّى يَرْوَى فَأَنْبَتَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَحْمَهُ مِنْ لَحْمِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ لَمْ يَرْضَعْ مِنْ فَاطِمَةَ ع وَ لَا مِنْ غَيْرِهَا لَبَناً قَط. حضرت یحیی علیه السلام هم به آسمان برده شد و از نهر های بهشت تناول نمود و بعد از ایام شیر خوارگی به نزد پدر نازل شد: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا وُلِدَ يَحْيَى ع رُفِعَ إِلَى السَّمَاءِ فَغُذِّيَ بِأَنْهَارِ الْجَنَّةِ حَتَّى فُطِمَ ثُمَّ نَزَلَ إِلَى أَبِيهِ.


6- صورت هر دو بزرگوار می درخشید: درباره حضرت یحیی علیه السلام وارد شده است: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا وُلِدَ يَحْيَى ع رُفِعَ إِلَى السَّمَاءِ فَغُذِّيَ بِأَنْهَارِ الْجَنَّةِ حَتَّى فُطِمَ ثُمَّ نَزَلَ إِلَى أَبِيهِ وَ كَانَ الْبَيْتُ يُضِي‏ءُ بِنُورِهِ. هلال بن نافع یکی از راویان روز عاشورا درباره امام حسین علیه السلام می گوید: لقَد شَغَلَنی نورُ وَجهه وَ جَمالُ هیبَتهِ عَنِ الفکرةِ فی قتلِه.

ادامه دارد…


درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

احکام ماه مبارک رمضان (8)

آیا هر گناهی روزه را باطل میکند؟ یکی از سؤالاتی که در رابطه با روزه …

احکام ماه مبارک رمضان (7)

احکام قرآن 1 . مستحب است تلاوت قرآن در طول سال به خصوص ماه مبارک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *