احکام ماه مبارک رمضان (8)

آیا هر گناهی روزه را باطل میکند؟

یکی از سؤالاتی که در رابطه با روزه مطرح می شود آن است که آیا هر گناهی روزه را باطل میکند یا نه؟

پاسخش این است که گناهان و کارهای حرام دو دسته هستند برخی از آنها ارتباط مستقیم با روزه دارد و آن را باطل میکند که در این صورت علاوه بر آنکه باید قضای آن روزه را بگیرد باید کفاره نیز بپردازد؛ مثل دروغ بستن به خدا و پیغمبر و ائمه علاوه بر اینکه روزه را باطل کرده و باید بعداً آن را قضا کند، کفاره نیز بر وی واجب خواهد شد یعنی برای هرروز 60 روز به اضافه یک روز روزه قضا یعنی 61 روز و یا اطعام دهی 60 فقیر. (10 مبطل برای روزه ذکر شده‌است مانند: خوردن و آشامیدن، رفتارهای جنسی، رساندن غبار غلیظ، فرو بردن سر در آب، اماله، قی کردن، نیت قطع روزه یا نیت انجام یکی مبطلات.)

اما برخی از گناهان گرچه گناه و حرام اند اما روزه را باطل نمیکند یعنی روزه ی شخص صحیح است و اگر آن گناه را انجام داد نیاز به قضا کردن روزه نیست ولی این به معنای آن نیست که انسان وقتی روزه میگیرد مجاز باشد که گناه هم انجام دهد.

امیر المومنین علی ع می‌فرمایند: « کَم مِن صائمٍ لَیسَ لَهُ مِن صِیامِهِ إلاّ الجُوعُ و الظَّمَأُ. نهج البلاغة: الحکمة 145» بسا روزه داری که از روزهاش جز گرسنگى.

همچنین امام علی علیه السلام فرمود: «اَلصّیامُ اجْتِنابُ الَمحارِمِ، کَما یَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ. میزا ن الحکمه، باب 2359، حدیث10952» روزه پرهیز از حرام ها است همچنانکه شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز می‌کند.

ظلم، دروغ و امثال آن روزه را باطل نمیکند اما قبول هم قرار نمیگیرد. مهم آن است که روزهای ما فایده ای هم داشته باشند و نتیجه اش این باشد که خدای متعال آن را قبول کند.

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

احکام ماه مبارک رمضان (7)

احکام قرآن 1 . مستحب است تلاوت قرآن در طول سال به خصوص ماه مبارک …

احکام ماه مبارک رمضان (6)

کفاره احکام خاصی برای خودش دارد کفاره یکی از مصادیق واجبات مالی است و از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *