خانه / تاریخ / ماه رجب، ماه امیرالمومنین علیه السلام

ماه رجب، ماه امیرالمومنین علیه السلام

مقدمه

در میان ماه های قمری برخی ویژگیهای خاص و منحصر به فردی دارند. از جمله ی این ماه ها، رجب المرجب است که در روایت لقب شهر الاصم به آن داده شده است: أَلَا إِنَّ رجب شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَمُّ وَ هُوَ شَهْرٌ عَظِیمٌ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الْأَصَمَّ لِأَنَّهُ لَا یقائه شَهْرٌ مِنَ الشُّهُورِ حُرْمَهً وَ فَضْلًا عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ کَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِیَّهِ یُعَظِّمُونَهُ فِی جَاهِلِیَّتِهَا فَلَمَّا جَاءَ الْإِسْلَامُ لَمْ یَزْدَدْ إِلَّا تَعْظِیماً وَ فَضْلا[۱]. آگاه باشید که رجب ماه اصم خدا و ماه بزرگى است و براى آن اسمش را اصم نامیدند چرا که هیچ ماهی نزد خداى تبارک و تعالى در حرمت و فضیلت قرین او نیست. مردم جاهلیت در دوران جاهلیت خود آن را محترم میدانستند و اسلام هم جز فضل و احترام بر آن نیفزود.

علاوه بر این مطلب وجود ایام حزن و شادی اهل بیت علیه السلام مانند بعثت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم[۲]، ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام[۳]، ولادت امام محمد باقر علیه السلام[۴]، شهادت امام کاظم علیه السلام[۵]، ولادت[۶] و شهادت[۷] امام علی النقی علیه السلام، ولادت امام جواد علیه السلام[۸]و… و وجود ایام عبادی خاص در این ماه مانند ایام خاص اعتکاف[۹]، وارد شدن زیارت امام حسین علیه السلام به طور خاص در دو روز این ماه[۱۰] را می توان از شاخصه های این ماه نام برد. علاوه بر این مناسبت ها در این ماه برخی دشمنان اهل بیت علیهم السلام مانند معاویه بن ابی سفیان[۱۱]، مامون[۱۲] و معتمد[۱۳] عباسی نیز به هلاکت رسیده اند.

 

ماه امیرالمومنین علیه السلام

چنانچه گذشت ولادت با برکت امیرالمومنین علیه السلام با کیفیت خاصی که در کتب تاریخی و حدیثی وارد شده، در این ماه بوقوع پیوسته است. چند مناسبت دیگری که به صورت اختصاصی در این ماه و در مورد امیرالمومنین علی علیه السلام وارد شده است را نقل می کنیم.

۱- روز دوازدهم این ماه، روز ورود امیرالمومنین علیه السلام به شهر کوفه است. چنانچه در کتب تاریخی وارد شده ایشان بعد از اتمام جنگ جمل به این شهر وارده شدند و خطبه ای نیز قرائت کردند[۱۴]. یکی از فرازهای این خطبه چنین است:  فالحمد لله الذی نصر ولیه وخذل عدوه وأعز الصادق المحق وأذل الکاذب المبطل. خدا را شکر که ولیّش را کمک کرد و دشمنانش را خوار. راستگوی صاحب حق را عزیز و دروغگوی به خطا رفته را ذلیل کرد.

۲- شانزدهم این ماه، روز خروج فاطمه بنت اسد سلام الله علیها مادر امیرالمومنین علیه السلام از کعبه به همراه امیرالمومنین علیه السلام است. در مورد این بانو همین بس که وقتی پیامبر صلی الله خبر درگذشت ایشان را شنیدند گریستند و خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: َ یَا عَلِیُّ أَمَا إِنَّهَا إِنْ کَانَتْ لَکَ أُمّاً فَقَدْ کَانَتْ لِی‏[۱۵]. اگر مادر تو بود، مادر من هم بود.

۲- روز بیست و چهارم یا بیست وهفتم این ماه، فتح قلعه ی خیبر به دست امیرالمومنین علیه السلام در سال ۷ ه.ق اتفاق افتاد. بعد از شکست مسلمانان در حملاتی که داشتند پیامبر صلی الله فرمودند لَأُعْطِیَنَّ الرَّایَهَ غَداً رَجُلًا یُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یُحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ کَرَّارٌ غَیْرُ فَرَّارٍ- ثُمَّ لَا یَرْجِعُ حَتَّى یَفْتَحَ اللَّهُ عَلَى یَدَیْهِ[۱۶]. فردا پرچم (کنایه از فرماندهی جنگ) را به کسی می دهم که خدا و رسولش او را دوست دارند و حمله هایش آنقدر تکرار می کند تا پیروز شود و هرگز فرار نمی کند. بعد از این اتفاق امیرالمومنین علیه السلام به جنگ رفتند و قلعه خیبر با تمام پهلوانانش به فرماندهی ایشان توسط مسلمین فتح شد.

۳- روز ۲۶ این ماه، روز وفات حضرت ابوطالب پدر بزرگوار امیرالمومنین علی علیه السلام است. در شان و جلالت ایشان همین بس که بعد از وفاتش جبرئیل بر پیامبر صلی الله نازل شد و گفت: یَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّکَ یُقْرِئُکَ‏ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ اخْرُجْ مِنْ مَکَّهَ فَقَدْ مَاتَ نَاصِرُک‏[۱۷]. ای محمد خدایت برایت سلام فرستاده و می گوید از مکه خارج شو که دیگر یاورت نیست و مورد آزار و اذیت قرار خواهی گرفت.

در انتهای این نوشتار شاید عنوانی دیگر هم برای این ماه بتوان انتخاب کرد و آن ماه رسالت و امامت است. چرا که در ابتدای این ماه نور امامت و در انتهایش نور رسالت به جهان تابید و انشاءالله ما نیز در پرتوی این انوار درخشان قرار بگیریم.

 

 

فهرست منابع:

بابویه قمی، ابى جعفر محمد بن على بن الحسین، الإمالی

عکبری البغدادی، محمد بن محمد بن النعمان بن المعلم أبی عبد الله، الارشاد

عکبری البغدادی، محمد بن محمد بن النعمان بن المعلم أبی عبد الله، الفصول المختاره

مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار

 

پانویس ها:

[۱] امالی شیخ صدوق، ص ۵۳۴، مجلس هشتادم.

[۲] روز بیست و هفتم.

[۳] روز سیزدهم.

[۴] روز اول.

[۵] روز بیست و پنجم.

[۶] روز دوم.

[۷] روز سوم.

[۸] روز دهم.

[۹] سیزدهم تا پانزدهم.

[۱۰] روز اول و شب نیمه.

[۱۱] روز دوازدهم.

[۱۲] روز هفدهم.

[۱۳] چهاردهم.

[۱۴] الارشاد، ج۱، ص ۲۵۹ و بحارالانوار، ۳۲، ۳۵۲.

[۱۵] امالی شیخ صدوق، ص ۳۱۴، مجلس، پنجاه و یکم.

[۱۶] بحارالانوار، ج۴۴، ص ۷۴ به نقل از الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏۱، ص ۲۷۲.

[۱۷] بحارالانوار، ج۲۲، ص ۲۶۱ به نقل از إعلام الورى بأعلام الهدى، ص۱۴۴و الفصول المختاره، ص۲۸۲.

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

شاطبی و عدالت صحابه (۲)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

شاطبی و عدالت صحابه (۱)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *