کشتار تل زعتر نتیجه سیاست انگلیس

چنانچه در جریان تجزیه دولت عثمانی نقش انگلیس و فرانسه نقشی غیر قابل انکار بود، در حوادث بعد از آن نیز این دو دولت و خصوصا انگلیس، نقشی بی بدیل داشتند. از جمله حوادثی که بعد از تجزیه دولت عثمانی به وقوع پیوست، اسکان یهودیان در منطقه و اشغال سرزمین فلسطین بود. در پی اشغال سرزمین فلسطین ساکنان اصلی آن، مجبور شدند به کشورهای اطراف مهاجرت کنند. یکی از این کشورها لبنان بود.

در 13 آوریل سال 1975 میلادی، گروه شبه نظامی «فالانژ» یا «کتائب»با تحریک رژیم صهیونیستی شروع به کشتار وسیع مسلمانان در لبنان کردند که این جنگ ها در تاریخ به نام «جنگ داخلی لبنان» مشهور است. اولین اقدام خصمانه ی این گروه حمله به اتوبوس حامل فلسطینی ها و کشتار 30 نفر از آن ها بود. سریال حملات و کشتارهای این گروه بالاخره به اردوگاه تل زعتر نیز رسید. شروع حمله به این اردوگاه با خروج سوریه و در 23 ژوئن 1976 بود. این حمله گسترده تا 12 اوت (آگوست) 1976 ادامه پیدا کرد. بالاخره در 12 اوت (آگوست) این اردوگاه سقوط کرد و در روز بعد با حمله فالانژها به اردوگاه، جمعیت باقیمانده در اردوگاه، قتل عام شدند. از دیگر اقدامات این گروه ربودن دیپلمات های ایرانی در لبنان است.

در طی جنگ های داخلی لبنان، تمامیت ارضی این کشور که یکی از شعارهای اصلی فالانژها بود، از بین رفت و کشور به ویرانی کشیده شد. این جنگ ها تا سال 1990 ادامه پیدا کرد ولی آثار آن در نهایت با عقب نشینی رقت انگیز، ارتش اسرائیل از جنوب لبنان در 25 می سال 2000 پایان یافت.

 

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *