صالِحٌ بَعْدَ صالِحٍ وَ صادِقٌ بَعْدَ صادِقٍ

اگر بگوییم بیشترین مشکلات نوع بشر بخاطر عدم رعایت صداقت، راستگویی و پاکی در رفتار، گفتار و کردار است، مبالغه نکردیم. پاکی و صداقت در زمان ما تبدیل به دری کم یاب و حتی نایاب شده. نوع انسان می تواند حداقل با عمل به دستورات عقل خود، تا حدودی این ضعف مفرط را جبران کند چرا که عقل یکی از حجت هایی است که خداوند برای بندگان قرار داده و احکام در شریعت های مختلف نیز اشاره به حکم عقل دارند.

نبود ظاهری حجت الهی، در زمانه ما درد کمی نیست که بخواهیم آن را دامن هم بزنیم. خداوند متعال در قرآن می فرماید «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة» (احزاب، 21) يقيناً براى شما در [روش و رفتار] پيامبر خدا الگوى نيكويى است‏. آیه به این معناست که باید رفتار و گفتار خود را تا حد امکان مطابق با ایشان قرار دهیم البته اگر طالب سعادت در آخرت و همراهی خداوند متعال است.

در مرحله ی بعد نیز ائمه اطهار علیهم السلام از همین جایگاه برخوردارند. چنانچه خداوند متعال در مورد حضرت ابراهیم فرمود «قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في‏ إِبْراهيمَ وَ الَّذينَ مَعَه‏» (ممتحنه، 4)مسلماً براى شما در ابراهيم و كسانى كه با اويند سرمشقى نيكوست‏. چه بگوئیم حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام خود امام بود پس باید از هر امامی تبعیت کرد یا بگوئیم عبارت «و الذین معه» عمومیت دارد پس هر که از روش و طریق ایشان تبعیت کرد باید اسوه قرار بگیرد، در هر صورت ائمه ما نیز باید به عنوان اسوه و الگو برای نوع بشر قرار گیرند.

وفقنا الله لمرضاته

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *