خانه / تاریخ / علت اطلاق فرزند پیامبر صلوات الله علیه و آله بر اولاد امام حسین علیه السلام (۳)

علت اطلاق فرزند پیامبر صلوات الله علیه و آله بر اولاد امام حسین علیه السلام (۳)

مقدمه

در نوشته های پیشین گفتیم برخی از زمان های گذشته اشکال می کردند که چرا به فرزندان امیرالمومنین علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما، فرزندان پیامبر صلوات الله علیه و آله اطلاق می شود. در ادامه دو جواب نیز نقل کردیم. در این نوشتار جوابی دیگر اشاره می کنیم.

جواب سوم

در روایتی از وجود مبارک رسول اکرم صلوات الله که در بین فریقین مشهور است چنین می خوانیم:

متن روایت:

عَنْ یَعْلَى بْنِ مُرَّهَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً حُسَیْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاطِ. (کامل الزیارات، النص، ص: ۵۲) 

ترجمه:

یعلى‏ بن مرّه نقل کرده که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: حسین از من و من از حسین هستم. کسى که حسین را دوست بدارد خدا او را دوست دارد. حسین سبطى است از اسباط (یعنى همان طورى که حضرت یعقوب ۱۲ اسباط داشت و هر کدام سبطى از اسباط بودند، پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم نیز ۱۲ اسباط داشت که حضرت سید الشهداء علیه السّلام سبطى از این اسباط بودند).

در علت اینکه معنای واقعی این روایت چیست احتمالات مختلفی وجود دارد ولی آنچه را در این مجال برای بحث می توان مورد استفاده قرار داد مسئله ای است که در روایات دیگر به آن اشاره شده است. متن روایات چنین است:

امام صادق علیه السلام در روایتی طولانی جریان ولادت و شهادت امام حسین علیه السلام را از زبان حضرت جبرائیل برای وجود مبارک حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله نقل می کنند. در ذیل حدیث می فرمایند:

متن روایت:

«وَ لَمْ یَرْضَعِ الْحُسَیْنُ مِنْ فَاطِمَهَ وَ لَا مِنْ أُنْثَى کَانَ یُؤْتَى بِهِ النَّبِیَّ فَیَضَعُ إِبْهَامَهُ فِی فِیهِ فَیَمَصُّ مِنْهَا مَا یَکْفِیهَا الْیَوْمَیْنِ وَ الثَّلَاث» (کامل الزیارات، النص، ص: ۵۷) 

ترجمه:

امام حسین علیه السلام نه از حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها شیر خوردند و نه از خانم دیگرى بلکه حضرتش را نزد نبى اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مى ‏آوردند و آن جناب انگشت ابهامشان را در دهان او مى ‏گذاردند و سیّد الشهداء علیه السّلام به مقدار غذاى دو و سه روزشان را از انگشت حضرت مى ‏مکیدند. پس گوشت حضرت امام حسین علیه السّلام از گوشت رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و خونشان از خون حضرت تکوین یافت‏. (شبیه این روایت در سایر منابع روایی نیز وارد شده است برای نمونه ر.کالکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج‏۱ ؛ ص۴۶۵)

از ضمیمه کردن این دو روایت می توان نتیجه گرفت در عالم مادی رابطه ی نزدیکی بین حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و امام حسین علیه السلام وجود داشته. به طور مثال چطور دایه ی یک شخص به صرف شیر دادن به آن فرد، نسبت به او حرام ابدی و محرم می شود، در داستان این دو بزرگوار نیز چنین امری قابل استفاده و برداشت است.

پایان

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

شاطبی و عدالت صحابه (۲)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

شاطبی و عدالت صحابه (۱)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *