علت اطلاق فرزند پیامبر صلوات الله علیه و آله بر اولاد امام حسین علیه السلام (3)

مقدمه

در نوشته های پیشین گفتیم برخی از زمان های گذشته اشکال می کردند که چرا به فرزندان امیرالمومنین علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما، فرزندان پیامبر صلوات الله علیه و آله اطلاق می شود. در ادامه دو جواب نیز نقل کردیم. در این نوشتار جوابی دیگر اشاره می کنیم.

جواب سوم

در روایتی از وجود مبارک رسول اکرم صلوات الله که در بین فریقین مشهور است چنین می خوانیم:

متن روایت:

عَنْ يَعْلَى بْنِ مُرَّةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْناً حُسَيْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاطِ. (كامل الزيارات، النص، ص: 52) 

ترجمه:

يعلى‏ بن مرّه نقل كرده که رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمودند: حسين از من و من از حسين هستم. كسى كه حسين را دوست بدارد خدا او را دوست دارد. حسين سبطى است از اسباط (يعنى همان طورى كه حضرت يعقوب 12 اسباط داشت و هر كدام سبطى از اسباط بودند، پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نيز 12 اسباط داشت كه حضرت سيد الشهداء عليه السّلام سبطى از اين اسباط بودند).

در علت اینکه معنای واقعی این روایت چیست احتمالات مختلفی وجود دارد ولی آنچه را در این مجال برای بحث می توان مورد استفاده قرار داد مسئله ای است که در روایات دیگر به آن اشاره شده است. متن روایات چنین است:

امام صادق علیه السلام در روایتی طولانی جریان ولادت و شهادت امام حسین علیه السلام را از زبان حضرت جبرائیل برای وجود مبارک حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله نقل می کنند. در ذیل حدیث می فرمایند:

متن روایت:

«وَ لَمْ یَرْضَعِ الْحُسَیْنُ مِنْ فَاطِمَةَ وَ لَا مِنْ أُنْثَى کَانَ یُؤْتَى بِهِ النَّبِیَّ فَیَضَعُ إِبْهَامَهُ فِی فِیهِ فَیَمَصُّ مِنْهَا مَا یَکْفِیهَا الْیَوْمَیْنِ وَ الثَّلَاث» (كامل الزيارات، النص، ص: 57) 

ترجمه:

امام حسین علیه السلام نه از حضرت فاطمه سلام اللَّه عليها شير خوردند و نه از خانم ديگرى بلكه حضرتش را نزد نبى اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مى ‏آوردند و آن جناب انگشت ابهامشان را در دهان او مى ‏گذاردند و سيّد الشهداء عليه السّلام به مقدار غذاى دو و سه روزشان را از انگشت حضرت مى ‏مكيدند. پس گوشت حضرت امام حسين عليه السّلام از گوشت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و خونشان از خون حضرت تكوين يافت‏. (شبیه این روایت در سایر منابع روایی نیز وارد شده است برای نمونه ر.کالكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص465)

از ضمیمه کردن این دو روایت می توان نتیجه گرفت در عالم مادی رابطه ی نزدیکی بین حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و امام حسین علیه السلام وجود داشته. به طور مثال چطور دایه ی یک شخص به صرف شیر دادن به آن فرد، نسبت به او حرام ابدی و محرم می شود، در داستان این دو بزرگوار نیز چنین امری قابل استفاده و برداشت است.

پایان

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *