ویژگی های حضرت معصومه سلام الله علیها: جایگاه شفاعت

در اصل وجود شفاعت بین مسلمانان اختلاف وجود دارد ولی در بین شیعه این امر، دارای جایگاه ویژه ای است. از جمله کسانی که به اذان خداوند متعال قادر به شفاعت هستند، پیامبر و خاندان بزرگوار ایشان هستند. در نوشته ی گذشته گفتیم حضرت معصومه سلام الله علیها زیارت نامه ای ماثور دارند.

در این زیارت نامه یکی از مسائلی که زائر از حضرت درخواست می کند شفاعت است. متن زیارت نامه چنین است «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّة». یا فاطمه من را در مورد (کنایه از وساطتت) بهشت شفاعت کن. این امر در روایاتی از وجود مبارک امام صادق علیه السلام نیز وارد شده است.

عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ. (بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏57، ص: 228)  از امام صادق عليه السّلام روايت شده كه خدا را حرمى است كه مكه است رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم را حرمى است كه مدينة است و براى امير المؤمنين عليه السّلام حرمى است كه كوفه است. آگاه باشید قم كوفه کوچک است و از هشت درب بهشت سه درب آن بسوى قم است. در آن زنى از فرزندانم بنام فاطمه از دنیا رحلت می کند که به شفاعت او همه ی شيعیانم به بهشت می روند.

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *