دو شاه و یک عاقبت

در 4 و 5 مرداد سالهای 1323 و 1359 دو پادشاه از سلسله پهلوی یکی در ژوهانسبورگِ آفریقای جنوبی و یکی در شهر قاهره مصر درگذشتند و عجیب این است که شاید این سرنوشت را از شباهت شروع کار (روی کار آمدن به دست اجانب) می توانستند حدس بزنند ولی نه چشم بیدار و نه گوش شنوایی در کار بود.

همان انگلستانی که در سوم اسفند 1299 رضا شاه را روی کار آورد در سال 1320 پسرش محمدرضا را به جایش نشاند و او را راهی تبعید کرد. با بررسی رفتار های پدر و پسر در می یابیم هر دو از یک نوع طرز تفکر تبعیت می کردند و آن هم پیروی از استعمارگران بود.

پدر فقط در واقعه مسجد گوهر شاد 3 تا 5 هزار نفر را به شهادت رساند و پسر هم بیش از 3000 نفر از مردم بیگناه ایران را در جریان انقلاب به شهادت رساند…

پدر تاریخ قمری را به تاریخ شمسی و پسر تاریخ شمسی را به تاریخ پهلوی تغییر داد…

پدر بدون هیچ مقاومتی کشور را تحویل متفقین داد پسر نیز با افتخار بحرین را از ایران جدا کرد…

پدر و پسر مصالح کشور را به دست اجانب سپردند و کار به جایی رسید که قانون کاپیتولاسیون تصویب و اجرایی شد…

پدر و پسر به جهت جلب توجه استعمارگران، شروع به حذف فرهنگ بومی اسلامی مردم کردند و کار به جایی رسید که در دوران پدر منع حجاب الزامی و در دوران پسر در محله های فقیر نشین مراکز فحشا دایر شد…

و…

باید درک کرد و دانست هر کس در این کشور موی خود را با زلف اجانب چه شرقی و چه غربی پیوند بزند بدون شک، سرنوشتی بهتر از شاهان پهلوی نخواهد داشت. باید دانست مرور تاریخ برای عبرت گرفتن است.

امیرالمومنین علیه السلام خطاب به فرزندانشان امام حسن علیه السلام می فرمایند «أَیْ بُنَیَّ إِنِّی وَ إِنْ لَمْ أَکُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ کَانَ قَبْلِی فَقَدْ نَظَرْتُ فِی أَعْمَالِهِمْ وَ فَکَّرْتُ فِی أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِی آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ کَأَحَدِهِمْ بَلْ کَأَنِّی بِمَا انْتَهَى إِلَیَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم‏؛ (نهج البلاغه، نامه 31.) فرزندم! من هر چند عمر پیشینیان را یک جا نداشته‏ ام، ولى در اعمال آنها نظر افکندم، در اخبارشان اندیشه نمودم، و در آثارشان به سیر و سیاحت پرداختم، آن چنان که گویى همچون یکى از آنها شدم، بلکه گویى من به خاطر آنچه از تجربیات تاریخ آنان دریافته‏ام با اولین و آخرین آنها عمر کرده‏ ام».

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *