نکته ای در مورد تکثیر نسل و فرزند (1)

این پست را به مناسبت تولد دومین فرزند در این روز به اشتراک می گذارم. در این پست که ان شاءالله دنباله ای هم دارد به این مطلب اشاره می کنیم که تولد و حیات هر چند از نظر امور عادی و ظاهری امری محال باشد ولی خداوند متعال هر چه بخواهد می تواند بکند.

از نظر مسائل عادی و در نظر عرف برای حضرت زکریا و حضرت مریم سلام الله علیهما تولد فرزند امری محال بود چرا که آنها تنها عوامل مادی را در نظر گرفته بودند چنانچه در قرآن کریم نیز مسائلی از این قبیل از قول آنها نقل شده است.

در مورد حالات حضرت زکریا این آیات در قرآن بیان شده است: « قَالَ رَبّ‏ أَنىَ‏ يَكُونُ لىِ غُلَمٌ وَ كَانَتِ امْرَأَتىِ عَاقِرًا وَ قَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبرَ عِتِيًّا. [مریم، 8] گفت: پروردگارا! چگونه برايم پسرى خواهد بود در حالى كه همسرم نازا بوده است و خود نيز از پيرى به فرتوتى رسيده‏ام؟!»

در مورد حالات حضرت مریم نیز در قرآن کریم چنین بیان شده است: « قَالَتْ أَنىَ‏ يَكُونُ لىِ غُلَامٌ وَ لَمْ يَمْسَسْنىِ بَشَرٌ وَ لَمْ أَكُ بَغِيًّا [مریم، 20] گفت: چگونه براى من پسرى خواهد بود در حالى كه نه هيچ بشرى با من ازدواج كرده است و نه بدكار بوده ‏ام.»

خداوند متعال در سوره مریم خطاب به حضرت زکریا و حضرت مریم سلام الله علیهما چنین می فرماید: « قَالَ كَذَالِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلىَ‏ هَينِ‏. [مریم/9 و 21] [فرشته وحى به او] گفت: چنين است [كه گفتى، ولى‏] پروردگارت فرمود: اين [كار] بر من آسان است‏].

خداوند متعال در مورد هر دوی اینها می فرماید این کار برای من آسان است و به این اسبابی که شما از آنها نام می برید هیچ نیازی نیست. در مورد این مطلب چنانچه در آیات دیگر هم به آن اشاره شده خداوند متعال خطاب به حضرت زکریا چنین می فرماید: « وَ قَدْ خَلَقْتُكَ مِن قَبْلُ وَ لَمْ تَكُ شَيْا [مریم، 9] و همانا تو را پيش از اين در حالى كه چيزى نبودى آفريدم.» خداوند در سوره انبیاء در مورد وقوع این امر می فرماید: « وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَه‏. [انبیاء/90] نازايى همسرش را براى وى اصلاح نموديم‏.» به این معنا که کارِ به ظاهر محال را انجام دادیم.

در انتهای خداوند متعال نسبت به این دو مولود که مقدماتش از جانب خدا مهیا شده سلام نیز می دهد آن هم چه سلامی!!! خطاب به حضرت زکریا می فرماید: « وَ سَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا. [مریم/15] و بر او سلام باد روزى كه زاده شد، و روزى كه مى‏ ميرد، و روزى كه زنده برانگيخته مى ‏شود.» و در مورد حضرت عیسی می فرماید: « وَ السَّلَامُ عَلىَ‏ يَوْمَ وُلِدتُّ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا. [مریم/33] و سلام بر من روزى كه زاده شدم، و روزى كه مى‏ ميرم، و روزى كه زنده برانگيخته مى‏ شوم.»

اینکه چرا حال خطاب (در مورد حضرت زکریا غایب و در مورد حضرت عیسی متلکم) در مورد این دو مولود متفاوت است شاید بخاطر این باشد که یکی هنوز به دنیا نیامده و خداوند بر او سلام می فرستند ولی دیگری در این دنیا وجود مادی دارد پس خود بر خود از جانب خداوند متعال سلام می فرستند.

ادامه دارد…

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *