پای درس معصومین علیهم السلام: علت خلقت های گوناگون

یکی از مسائلی که در عالم هستی با آن مواجه هستیم اختلاف در آفرینش و خلقت است. این مسئله اختصاصی به نوع انسان ندارد و تمامی موجودات، گونه ها و تیره های مختلفی دارند. در قرآن کریم نیز به این مسئله اشاره شده آنجا که خداوند متعال می فرماید «وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوانِكُمْ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِلْعالِمين‏» (روم، 22) و از نشانه ‏هاى [قدرت و ربوبيت‏] او، آفرينش آسمان‏ها و زمين و اختلاف و گوناگونى زبان‏ها و رنگ‏هاى شماست؛ بی ‏ترديد در اين [واقعيات‏] نشانه‏ هايى براى دانايان‏است.

البته هر چند در آفرینش اختلاف وجود دارد ولی ما شاهد وجود تفاوت بین موجودات نیستیم. خداوند متعال در این باره می فرماید «ما تَرى‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُور» (ملک، 3) در آفرينش [خداى‏] رحمان، خلل و نابسامانى و ناهمگونى نمی ‏بينى، پس بار ديگر بنگر آيا هيچ خلل و نابسامانى و ناهمگونى می ‏بينى؟

علت وجود اختلاف در بین گونه های مختلف از دیر باز مورد سوال بوده است. در این رابطه به حدیثی از وجود مقدس امام رضا علیه السلام اشاره می کنیم:

حسن بن على بن فضال نقل می کند که به حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام عرض كردم چرا حق تعالى خلق را بر انواع مختلفه آفريد و همه را به يك نوع نيافريد؟

ایشان فرمودند از اين جهت كه در وهمهاى مردم خطور نكند كه خدا عاجز است. پس هيچ صورتى در قوه وهميه هيچ ملحدى نیست، مگر آنكه حق تعالى مانند آن صورت، خلقى را آفريده است؛ و از اين جهت كه کسی نگوید آيا حق تعالى قدرت دارد كه صورتى چنين و چنان بيافريند در حالیکه آن صورت را در مخلوقات خداوند متعال می بیند. پس آن ملحد یا سائل با نگاه کردن به انواع خلق می فهمد که خداوند متعال بر هر چيزى قادر است.

آدرس:  عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 75.

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *