احکام ماه مبارک رمضان (1)

مواردی هست که در آن سؤال می شود که آیا روزه در آنها صحیح است یا خیر که در اینجا به 10 مورد اشاره می شود:

1 . مورد اول خون دادن و حجامت اگر موجب ضعف شدید نباشد باعث بطلان روز نخواهد بود .

2 . مورد دوم آزمایش خون و نمونه گیری است که مبطل روزه نیست.

3 . سوم سونوگرافی اگر در روز ماه مبارک رمضان مبطل روزه نیست.

4. چهارم موردی است که گاهی غذا از داخل معده به حلق بر میگردد و یا ممکن است فرد استفراغ کند که دو حالت دارد اگر بی اختیار و ناخودآگاهباشد روزه را باطل نمیکند ولی آنچه ا ز دهان بیرون میآید حتماً باید تخلیه شود و دهان هم شستشو شود و مواظب باشد که چیزی دوباره برنگردد که در این صورت روزه باطل نخواهد بود اما حالت دوم آن است که فرد تعمداً استفراغ کند که روزه را باطل میکند.

5 . مورد دیگر استفاده از شیاف است که مبطل بر روزه نیست و مانعی ندارد.

6 . مورد بعدی داروی قطرهای است که بسیاری از افراد از قطره چشم یا گوش یا قطره بینی استفاده میکنند. دقت شود که هر سه مورد راه به حلق دارند و ممکن است به محتویات دارو وارد حلق شود لذا شخص روزه دار باید مواظبت کند که قطره به حلق وارد نشود. اگر مواظبت کرد و وارد حلق نشود مبطل روزه نخواهد بود.

7 . مورد بعدی مسواک زدن در روز ماه مبارک رمضان است. البته بهتر است که انسان قبل از اذان صبح مقدمات روزه را فراهم کند و مسواک بزند و اگر خلا لدندان لاز م هست انجام دهد. نفس مسواک زدن مبطل روزه نیست ولی اگر فرد بنا بر دلایلی در طول روز مسواک زد باید مواظبت کند تا مواد خمیر و همینطور آب به حلقش وارد نشود که در این صورت مانعی برای روزه ندارد.

8. مورد بعدی چشیدن غذاست که اگر خانمی مجبور است که غذا را بچشد تا شوری یا مزه آن را احساس کند مانعی برای روزه ندارد به شرط آنکه مواظبت کند که غذا به حلق نرسد.

9. مورد نهم شستن دهان هست که به هر دلیلی که باشد )برای انجام امور مستحبی در وضو و یا برای انجام امور غیر مستحبی مثلاً تر کردن دهان (مانعی ندارد بهشرط آنکه مواظبت کند آب به حلق نرسد.

10 . مورد آخر این است که در روز ماه مبارک رمضان کشیدن و پر کردن دندان و اینگونه موارد هم مبطل روزه نیست بهشرط آنکه مواظبت کند موادی که پزشک استفاده میکند و همینطور آب یا خون و امثال اینها عمداً به حلق نرسند که در این صورت مانعی برای روزه نخواهد بود.

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

احکام ماه مبارک رمضان (8)

آیا هر گناهی روزه را باطل میکند؟ یکی از سؤالاتی که در رابطه با روزه …

احکام ماه مبارک رمضان (7)

احکام قرآن 1 . مستحب است تلاوت قرآن در طول سال به خصوص ماه مبارک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *