آیا ثارالله مثل ابن الله است؟

گاهي بعضي از مسيحيان مي گويند اگر ما مسيح ع را ابن اللَّه مي گوييم درست مانند آن است كه شما به امام حسين ع ثار اللَّه و به امیرالمومنین علیه السلام ابن ثاره (خون خدا و فرزند خون خدا) مي گوييد و يا در پاره اي از روايات به علي ع يد اللَّه اطلاق شده است.

در جواب باید گفت در جواب به این سوال باید مقدماتی را مطرح کنیم:

الف- گناه نخستين آدم و قرباني شدن عيسي ومساله ی فداء:

عيسويان بر اين باورند كه چون آدم در بهشت از درخت ممنوعه خورد ، مرتكب گناه گرديد و از جنت بيرون شد . اين گناه پدر ، دامن تمام فرزندان او را گرفته است و اگر خداوند مي خواست تمام فرزندان آدم را به خاطر اين گناه به عذاب گرفتار كند ، با رحمت و مهرباني او سازش نداشت پس حضرت عيسي یه عنوان پسر خدا آن را به دوش گرفت. مساءله فدا در آئين عيسي سالها بعد از مسيح توسط پولس یا پلوس پيدا شد و بعدها مبناي خريد و فروش گناهان در دستگاه روحانيت مسيح گرديد.

ب- غسل تعميد:

نخستين و اصلي ترين آيين كه براي همه ضرورت دارد، تعميد است. انسان با تعميد به جامعه مسيحيت وارد مي‌شود و رسالت دائمي كليسا را بر عهده مي‌گيرد. اين رسالت عبارت است از گواهي دادن به كارهاي نجات بخش خدا به وسيله عيسي. به عقيده هر مسيحي، تعميد وسيله اي است كه خدا با آن همه آثار زندگي و مرگ عيسي را عطا مي‌كند. هر مسيحي فقط يك بار، هنگام ورود به جامعه مسيحيت، تعميد مي‌پذيرد.

ج- سابقه ی تثلیث

تثليث مسيحيت ريشه هاي هندي – يوناني نيز دارد . يك محقق غربي مي گويد : همان گونه كه هنود خدايان سه گانه دارند و بودائيان نيز خدائي سه گانه يا سه چهره دارند ، عيسويان نيز چنين باوري يافته اند . در عقايد بودائي ((بودا)) خداست و انان براي بودا اقانيم ثلاثه قائل اند : بودي + جنيت + جيفا؛ يعني : پدر + پسر + روح . عقايد عامه مردم چين و ژاپن مبتني بر ((تثليث )) بودائي است . در عقايد بدويان مصر نيز ((تثليث )) ديده مي شود .

بعد از بیان این مقدمات، دو اشکال به این سوال وارد می شود:

اولا اين اشتباه بزرگي است كه بعضي” ثار” را معني به” خون” كرده اند, زيرا ثار هيچگاه در لغت عرب بمعني خون نيامده است بلكه بمعني” خونبها” است, (در لغت عرب بخون,” دم” اطلاق ميشود) بنا بر اين” ثار اللَّه” يعني اي كسي كه خونبهاي تو متعلق به خدا است و او خونبهاي تو را ميگيرد, يعني تو متعلق به يك خانواده نيستي كه خونبهاي تو را رئيس خانواده بگيرد, و نيز متعلق به يك قبيله نيستي كه خونبهاي ترا رئيس قبيله بگيرد تو متعلق به جهان انسانيت و بشريت ميباشي, تو متعلق به عالم هستي و ذات پاك خدايي, بنا بر اين خونبهاي تو را او بايد بگيرد, و همچنين تو فرزند علي بن ابي طالب هستي كه شهيد راه خدا بود و خونبهاي او را نيز خدا بايد بگيرد.

ثانيا اگر در عبارتي در مورد مردان خدا تعبير مثلا به يد اللَّه شود قطعا يك نوع تشبيه و كنايه و مجاز است, ولي آيا هيچ مسيحي واقعي حاضر است ابن اللَّه بودن مسيح را يك نوع مجاز و كنايه بداند مسلما چنين نيست زيرا منابع اصيل مسيحيت ابن را بعنوان” فرزند حقيقي” مي شمرند و ميگويند: اين صفت مخصوص مسيح  است نه غير او.

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *