آغاز عصر نفت و پایان آن

از دیرباز نوع انسان در حال کاوش و تجسس پیرامون خود بود که این مسئله تا امروز نیز پایدار است. بزرگترین دغدغه ای که در تمامی ادوار زندگی بشر وجود داشته، تامین انرژی است. در نیمه دوم قرن نوزدهم اتفاق مهمی رخ داد که تا امروز اثر آن در حیات بشر باقی مانده است.

در 27 اوت (آگوست) 1859 حفر اولین چاه نفت جهان در ایالت پنسیلوانیای آمریکا به اتمام رسید. تا قبل از حفر چاه، نفت از چشمه های سطحی یا چاه های کم عمق استخراج می شد. با عرضه گسترده این ماده طبیعی، طبیعتا نیازهایی نیز به آن گره خورد و احتیاج بشر به این ماده روز به روز بیشتر و بیشتر شد. به جهت نامحدود نبودن این منبع انرژی، کشورهای استعمارگر سعی کردند برای تامین نیازهای خود به منابع نفتی سایر کشورهای دسترسی پیدا کنند. بهترین طعمه برای آن ها کشورهای جهان سوم بود. در تایید این حرف می توان به تنش های متعدد سالیان اخیر در کشورهای جهان سوم خصوصا خاورمیانه اشاره کرد.

هر چند طی یک قرن و نیم گذشته احتیاج به نفت، کم کم رشد کرد و کار به جایی رسید که اکنون حرف اول را در اقتصاد جهان می زند ولی باید به این نکته توجه داشت که خواه نا خواه این منبع انرژی فسیلی نیز روزی تمام خواهد شد پس باید به فکر منابع انرژی جدید بود. صرف نظر از این مسئله ایجاد آلودگی زیست محیطی، هزینه فراوان استخراج، نگهداری و پالایش و… همه دست به دست می دهند که کشور سمت استفاده از انرژی های نو بنیاد متمایل شود.

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *