خانه / پای درس معصومین / پای درس معصومین علیهم السلام: علت اختلاف معجزه در بین پیامبران

پای درس معصومین علیهم السلام: علت اختلاف معجزه در بین پیامبران

معجزه یکی از راه های اثبات پیامبری یک پیامبر است. مسائل متعددی در مورد معجزه وجود دارد ولی شاید به ذهن برسد که چرا نشانه ی پیامبری پیامبران با یکدیگر تفاوت داشته؟ به بیان دیگر چرا همه پیامبران برای اثبات پیامبری خود طبق یک روال عمل نکردند و یک چیز را برای معجزه ارائه نکردند؟ در این روایت به علت اختلاف معجزات بین پیامبران الهی اشاره شده است:

متن روایت

ابن سکّیت به ابو الحسن الرّضا علیه السّلام عرض کرد؛ براى چه خداوند عزّ و جلّ موسى بن عمران علیه السّلام را با معجزه عصا و ید بیضا و ابطال سحر فرستاد، ولى عیسى علیه السّلام را با معجزه طبّ و شفاى امراض، و محمّد صلى اللَّه علیه و آله را با کلام و خطبه ‏ها (یعنى فصاحت و بلاغت که مراد قرآن است)؟

حضرت در پاسخ فرمود: خداوند تبارک و تعالى وقتى موسى را مبعوث فرمود، آن عملى که در آن عصر رواج داشت و مهمّ تلقّى میشد سحر بود و لذا موسى از جانب خداوند با معجزه ابطال سحر- که در قدرت اهل آن زمان عملى مانند آن نبود- حجّت آورد.

و خداى تعالى عیسى علیه السّلام را هنگامى فرستاد که دردهاى مزمن و بی ‏درمان شیوع داشت، و مردم نیاز شدیدى به طبّ و طبیب‏ داشتند، پس عیسى از جانب حق تعالى با معجزه‏اى آمد که در وسع آنان همانندش نبود و آن زنده کردن مردگان و شفاى کور مادرزاد و مبتلا به مرض پیسى باذن خدا بود. و حجّت را بر آنان تمام کرد.
و نیز خداوند تبارک و تعالى محمّد صلى اللَّه علیه و آله را زمانى مبعوث فرمود که سخنرانى و کلام رایج ‏بود (یعنى بلاغت)، پس آن حضرت با کتاب خداوند که حاوى مواعظ و احکام و ابطال مطالب مشرکین و اثبات و صحّت موضوعات خود و اتمام حجّت بر آنها بود آمد.

آدرس:  الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۱، ص: ۲۴.

نکته

ابن سکّیت- بکسر سین و تشدید کاف- یعقوب بن اسحاق بن یوسف اهوازىّ است. او یکى از بزرگان علم لغت و ادبیّات عرب و شعر و از خواصّ امام نهم و دهم علیهما السّلام است. کتاب معروفش بنام اصلاح المنطق است که‏ بارها طبع و نشر شده.

در سال ۲۴۴ ه.ق توسط متوکّل عبّاسى بطرز فجیعى به قتل رسید. گویند سببش این بود که وى معلّم مؤیّد و معتزّ فرزندان متوکّل بود. روزى متوکّل از او پرسید، این دو کودک در نزد تو بهترند یا حسن و حسین فرزندان علىّ علیهم السلام؟ ابن سکّیت بعض از مناقب آن دو امام را گوشزد کرد و بالاخره گفت، قنبر خادم علىّ علیه السّلام در نزد من بهتر است از تو و دو فرزندت. متوکّل غضب نموده امر کرد زبان او را از قفایش بیرون کشیدند و کشته شد.

بدین سبب او را ابن سکّیت گفته ‏اند که بسیار سکوت می ‏کرد و کمتر سخن می ‏گفت تا مبادا زبان سرخ سر سبز را دهد بر باد. از غرائب این است که بالاخره همان زبان باعث قتل او شد».

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

نظر غزالی در مورد عدالت صحابه

در نوشته های گذشته گفتیم برخی اهل سنت اصل عدالت صحابه را یک مساله مسلم دانسته و برای آن استدلالاتی هم ذکر می کنند در حالیکه گفتیم اشکالاتی از نظر کبروی و صغروی به این اصل وارد است. در مقابل برخی از علمای بزرگ اهل سنت این اصل را انکار کرده و آن را جزء اصول موهومه از ادله احکام بر شمرده‌اند و در اصل اشکال این دسته از افراد اشکالی کبروی است. یکی از این افراد غزالی از علمای قرن 6 هجری می باشد. در این نوشتار برخی عبارات وی در این باره را به نقل از کتاب المستصفی ذکر خواهیم کرد. وی در کتاب المستصفی به بررسی برخی مسائل علم اصول همت گمارده است.

شاطبی و عدالت صحابه (۳)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *