خانه / جمعه های انتظار / أَیْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِیاءِ، وَ مُذِلُّ الْأَعْداءِ

أَیْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِیاءِ، وَ مُذِلُّ الْأَعْداءِ

پارتی بازی، باند بازی، خویشاوند سالاری و… اصطلاح رایجی است که در زمان ما وجهه ی خوبی ندارد و همیشه مورد مذمت قرار می گیرد. پارتی بازی ریشه در لغت «Party» در انگلیسی دارد که همان جنبه حزبی و گروهی بودن را برای ما تداعی می کند. در این نگرش «رابطه» حاکمیتی مطلق نسبت به «ضابطه» دارد و آن را کنار می زند.

در قرآن کریم این مطلب به گونه ای دیگر ذکر شده آنجا که خداوند متعال می فرماید «إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُون‏» (مجادله، ۲۲) آگاه باش که بی ‏تردید حزب خدا همان رستگارانند.

شاید در نظر شخصی این مطلب بیاید که اختصاص رستگاری به گروه و حزب الهی نیز همان پارتی بازی است لذا مذموم است. در جواب باید گفت خداوند متعال شاخصه هایی برای حزب الله ذکر کرده که اگر کسی این شاخصه ها را داشته باشد قطعا رستگار و پیروز است. پس پیروزی این گروه خاص تحت شرایط خاصی است که امکان تحصیل آن برای همه امکان پذیر است. پارتی بازی در جایی است که امکان تحصیل شرایط برای همگان یکسان و در دسترس نیست…

در زمان حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز این مطلب وجود دارد یعنی اولیاء عزت و دشمنان ذلت دارند. با استفاده از آیات و روایت می توان استفاده کرد که عزت برای پیروان خداوند و رسول است (منافقون، ۸) و ذلت نیز برای کسانی است که با آنها مخالفت کرده اند(مجادله، ۲۰).

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

نظر غزالی در مورد عدالت صحابه

در نوشته های گذشته گفتیم برخی اهل سنت اصل عدالت صحابه را یک مساله مسلم دانسته و برای آن استدلالاتی هم ذکر می کنند در حالیکه گفتیم اشکالاتی از نظر کبروی و صغروی به این اصل وارد است. در مقابل برخی از علمای بزرگ اهل سنت این اصل را انکار کرده و آن را جزء اصول موهومه از ادله احکام بر شمرده‌اند و در اصل اشکال این دسته از افراد اشکالی کبروی است. یکی از این افراد غزالی از علمای قرن 6 هجری می باشد. در این نوشتار برخی عبارات وی در این باره را به نقل از کتاب المستصفی ذکر خواهیم کرد. وی در کتاب المستصفی به بررسی برخی مسائل علم اصول همت گمارده است.

شاطبی و عدالت صحابه (۳)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *