خانه / احکام / اندر حکایات مسجد (۶)

اندر حکایات مسجد (۶)

حکایت

یکی از دوستان تعریف می کردند که روزی برای اقامه نماز به مسجدی که ظاهر مجلل و زیبا داشت وارد شدیم اما دریغ از یک مهر یا تسبیح درست و حسابی!!! مهرهای یا شکسته بودند یا اینقدر استفاده شده بودند که دیگر سجده کردن بر آن صحیح نبود. بالاخره مهری که بتوان با آن نماز بجا آورد پیدا کردیم و نماز خواندیم ولی بی اختیار در دل گفتم عجب مسجد زیبایی و عجب مهرهای زشتی…

 

تذکر

یکی از ارکان نماز سجده است. سجده شرایطی دارد که بخشی از آن مربوط به سجده گاه یا محلی که بر آن سجده می شود است. در حال حاضر اغلب نمازگزاران از مهر استفاده می کنند. در مورد اندازه سجده گاه در رساله فقهای عظام گفته شده که بهتر است کمتر از پهنای یک ناخن نباشد پس برخی مهره های کوچک و شکسته نمی توان برای سجده گاه مورد استفاده قرار گیرند. در رساله فقهای عظام نیز ذکر شده که اگر مهر در اثر عرق پیشانی و مانند آن به قدری کثیف باشد که حائل بین پیشانى و مهر شود، سجده و نماز باطل است.

سزاوار است اهالی مسجد نسبت به تامین مهر مناسب با شان نمازگزار اهتمام داشته باشند. چه خوب که امام جماعت مسجد نیز گاهی به جامهری مسجد سر زده و احوال آن را جویا شود…

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

جشن تاج گذاری امام زمان ارواحنا له الفداء!!! (۲)

در این روزها برخی اوقات می‌بینیم به امامت حضرت بقیة‌الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء اطلاق تاج‌گذاری می‌شود که این امر در غایت اشتباه است. کسانی که مبادرت به این امر می‌کنند چه از روی عدم توجه و تفتن و چه از روی مقاصد دیگر، شان عظیم امامت را به خلافت تنزل داده و ناخواسته در مسیری اشتباه قدم می‌گذارند که همان مسیر گروه اول است. به‌بیان‌دیگر وقتی ما از امامت تنها به بحث تاج‌گذاری و اوامری این‌چنینی تعبیر کردیم، عملاً سایر شئون تحت‌الشعاع قرار داده و از بین می‌بریم درحالی‌که خلافت ظاهری یکی از شئون ائمه معصومین علیهم‌السلام است.

جشن تاج گذاری امام زمان ارواحنا له الفداء!!! (۱)

در این روزها برخی اوقات می‌بینیم به امامت حضرت بقیة‌الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء اطلاق تاج‌گذاری می‌شود که این امر در غایت اشتباه است. کسانی که مبادرت به این امر می‌کنند چه از روی عدم توجه و تفتن و چه از روی مقاصد دیگر، شان عظیم امامت را به خلافت تنزل داده و ناخواسته در مسیری اشتباه قدم می‌گذارند که همان مسیر گروه اول است. به‌بیان‌دیگر وقتی ما از امامت تنها به بحث تاج‌گذاری و اوامری این‌چنینی تعبیر کردیم، عملاً سایر شئون تحت‌الشعاع قرار داده و از بین می‌بریم درحالی‌که خلافت ظاهری یکی از شئون ائمه معصومین علیهم‌السلام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *