خانه / پای درس معصومین / ویژگی های حضرت معصومه سلام الله علیها: روایت حدیث

ویژگی های حضرت معصومه سلام الله علیها: روایت حدیث

راویان و ناقلان حدیث در بین شیعه جایگاه و اهمیت خاصی دارند. افتخار نقل روایت توسط برخی از امامزادگان علاوه بر جلالت شانی که داشتند حکایت از این امر دارد. این خصوصیت در حضرت معصومه سلام الله علیها نیز وجود دارد. در این نوشته به روایاتی که توسط ایشان نقل شده اند اشاره می کنیم:

۱- حدیث منزلت

حضرت فاطمه معصومه از فاطمه دختر امام صادق علیه السلام از فاطمه دختر امام باقر علیه السلام، از فاطمه دختر امام سجاد علیه السلام، از فاطمه و سکینه دختران امام حسین علیه السلام از ام‎کلثوم دختر حضرت فاطمه از ایشان نقل می‌کند که فرمود: «انسیتم قول رسول الله یوم غدیر خمٍّ: من کنتُ مولاهُ فعلی مولاه و قوله: انت منّی بمنزله هارون من موسی(عوالم، ج۲۱، ص ۳۵۴، حدیث ۳/ آثار الجنه، ج ۱، ص ۸ ـ ۹.)؛ آیا سخن رسول در روز غدیر را فراموش کردید که فرمود: هر کس من مولای اویم علی مولای اوست (و آیا فراموش کردید که) جایگاه تو (علی) نسبت به من مانند (جایگاه) هارون (در برابر) موسی است.»

۲ـ حب اهل بیت علیهم السلام

حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام با سند فوق تا می‌رسد به زینب دختر علی و او از مادرش فاطمه زهرا علیهماالسلام نقل نموده که فرمود: «الا من مات علی حبّ آل محمدّ مات شهیداً(بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۷۷، عوالم، ج ۲۱، ص ۳۲۵، ینابیع المودّه، ص ۲۵۷، المسلسلات، شیخ ابوجعفر بن احمد قمی، ص ۱۰۸.)؛ همانا هر کس با محبت آل محمد(صلی الله علیه و آله) بمیرد؛ شهید مرده است.»

۳ـ دوستداران علی علیه السلام

فاطمه معصومه (علیهاالسلام) از فاطمه دختر امام صادق علیه السلام با همان سند فاطمیات نقل می‌کند تا می‌رسد به ام کلثوم دختر امیرالمؤمنین و او از فاطمه زهرا علیهماالسلام نقل می‌کند که پیامبر اکرم فرمود: «هنگامی که مرا به آسمان بردند داخل بهشت شدم، در آنجا قصری از درّ سفید میان خالی دیدم که دارای دری بود زینت شده با درّ و یاقوت و روی آن پرده‌ای آویخته بود. وقتی سر بلند کردم دیدم بر بالای آن نوشته‌اند: «لا اله الّا الله، محمد رسولُ الله، علیّ ولی القوم؛ خدایی جز خدای یگانه نیست، محمد رسول خداست، علی ولیّ و صاحب اختیار مردم است و بر پرده نوشته شده بود: «بخٍ بخٍ مَن مثل شیعه علیٍّ؛ به به چه کسی مانند شیعه علی است.»
وقتی داخل شدم قصری از عقیق سرخ در آن دیدم که وسط آن خالی بود این خانه نیز دری داشت که پرده‌ای مزیّن به زبرجد بر آن آویخته بود. وقتی سرم را بلند کردم دیدم بر او نوشته «محمّد رسول الله، علی وصیّ المصطفی؛ محمد رسول خدا، علی وصی مصطفی است.» و بر پرده نوشته بود «بشّر شیعهَ علیٍّ بطیب المولد؛ به شیعه علی بشارت بده به حلال زادگی.» وقتی وارد شدم به قصری از زمرّد سبز رسیدم که زیباتر از آن را هرگز ندیده بودم. دری از یاقوت قرمز داشت که با انواع لؤلؤ زینت شده بود. بر پرده آن نوشته بود: «شیعه علیّ هم الفائزون؛ شیعیان علی رستگارانند.
پرسیدم: دوست من جبرئیل، این کاخ از آن کیست؟
پاسخ داد: «یا محمّد، لابن عمّک و وصیّک علیّ بن ابی طالب(علیه السلام) یحشر النّاس کلّهم یوم القیامه حفاهٌ عراه الّا شیعه علیّ … ؛ ای محمد! این خانه پسرعمو و جانشین تو علی بن ابی طالب است، در روز قیامت همه مردم پا برهنه و عریان محشور می‌شوند، جز شیعیان علی، و همه مردم با نام مادرشان صدا می‌شوند جز شیعیان علی که با نام پدرانشان خوانده می‌شوند.
درباره راز این مسئله پرسیدم، پاسخ داد: «لانّهم احبّوا علیّاً فطاب مولدهم؛ چون علی را دوست داشتند ولادتشان پاک (و حلال) گردید.»

۴ـ پاکیزگی امام حسین علیه السلام

فاطمه معصومه علیهاالسلام با سندش تا می‌رسد به صفیّه عمّه پیامبر اکرم نقل نموده که وقتی امام حسین متولد شد من پرستارش بودم. پیامبر اکرم فرمود: عمه جان فرزندم را نزد من آور. «فقلت: یا رسول الله انالم ننظفه لله فقال: یا عمه انت تنظفه ان الله تبارک و تعالی قد نظفه مطهّره؛ عرض کردم، ای رسول خدا! من او را پاکیزه نکرده‌ام (و نشسته‌ام) فرمود: عمه! تو می‌خواهی او را پاک کنی؟ خداوند او را پاکیزه و مطهر کرده است.»(بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۲۴۳.)

۵- ارزش قم

آن بانوی مکرمه هنگامی که در ساوه بیمار گشت به اطرافیان خویش فرمود: مرا به قم ببرید زیرا از پدرم شنیدم که فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما می‌باشد.» (دریای سخن، سقازاده تبریزی به نقل بارگاه فاطمه معصومه، همان، ص ۴۵ ـ ۴۶.)

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

نظر غزالی در مورد عدالت صحابه

در نوشته های گذشته گفتیم برخی اهل سنت اصل عدالت صحابه را یک مساله مسلم دانسته و برای آن استدلالاتی هم ذکر می کنند در حالیکه گفتیم اشکالاتی از نظر کبروی و صغروی به این اصل وارد است. در مقابل برخی از علمای بزرگ اهل سنت این اصل را انکار کرده و آن را جزء اصول موهومه از ادله احکام بر شمرده‌اند و در اصل اشکال این دسته از افراد اشکالی کبروی است. یکی از این افراد غزالی از علمای قرن 6 هجری می باشد. در این نوشتار برخی عبارات وی در این باره را به نقل از کتاب المستصفی ذکر خواهیم کرد. وی در کتاب المستصفی به بررسی برخی مسائل علم اصول همت گمارده است.

شاطبی و عدالت صحابه (۳)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *