خانه / شیعه سیاسی / چگونه شیعه سیاسی باشیم؟! (۱)

چگونه شیعه سیاسی باشیم؟! (۱)

وجود قانون در یک جامعه امری لازم و واجب است. علت وضع آن هم حرکت کردن کل جامعه بر مداری واحد در جهت همگرایی آحاد جامعه می باشد. هر چند برخی از قوانین مقتضای شرعی، برخی عقلی و عُقلائی و برخی نیز مقتضای عرفی دارند ولی رعایت آن ها بر همه افراد یک جامعه واجب و لازم است.

با نکاه خُرد در هر جامعه ای افرادی هستند که تبعیت از قانون را کنار گذاشته و همواره از آن تعدی می کنند. در نگاهی کلان و وسیع تر، برخی از سران مملکت نیز گاهی اوقات از قوانین جامعه تخطی کرده و از آن ها کوتاه می آیند. در نگاه اول کنار گذاشتن قوانین در مقابل مردم و در نگاه دوم کنار گذاشتن قوانین و اصول در مقابل دولت های خارجی است.

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُون‌»(قلم-۹) آنها دوست دارند نرمش نشان د هی تا آنها نرمش نشان دهند (نرمشی توأم با انحراف از مسیر حق)».

از تفاوت‌های روشنی که میان رهروان راه حق و بازی‌گران سیاسی وجود دارد این است که گروه دوم تابع اصول ثابت و خاصی نیستند، بلکه همیشه حاضرند در مقابل امتیازاتی که می‌گیرند امتیازاتی بدهند، و از اصولی که دارند به خاطر منافعی صرف نظر کنند. مرام و عقیده مسئله ی مقدسی برای آنها نیست، و دائما روی آن معامله می‌کنند! مضمون آیه فوق نیز این مسئله را تایید می کند به این بیان که در مراودات، آنها دوست دارند ما را هم به جرگه خود بکشند. همان‌گونه که آنها مداهنه و معامله می‌کنند تو هم مداهنه کنی.

ولی گروه اول هرگز معامله‌گر نیستند. آنها هرگز اهداف مقدس خود را به هیچ بهایی از دست نمی‌دهند و بر سر آن معامله نمی‌کنند. مداهنه و سازشکاری و اینگونه داد و ستد‌های سیاسی در کار آنها نیست لذا یکی از بهترین نشانه‌‌هایی که می‌توان سیاست ‌بازان حرفه‌ای را به وسیله آن شناخت و از مردان خدا جدا نمود همین مطلب است.

ادامه دارد…

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

نظر غزالی در مورد عدالت صحابه

در نوشته های گذشته گفتیم برخی اهل سنت اصل عدالت صحابه را یک مساله مسلم دانسته و برای آن استدلالاتی هم ذکر می کنند در حالیکه گفتیم اشکالاتی از نظر کبروی و صغروی به این اصل وارد است. در مقابل برخی از علمای بزرگ اهل سنت این اصل را انکار کرده و آن را جزء اصول موهومه از ادله احکام بر شمرده‌اند و در اصل اشکال این دسته از افراد اشکالی کبروی است. یکی از این افراد غزالی از علمای قرن 6 هجری می باشد. در این نوشتار برخی عبارات وی در این باره را به نقل از کتاب المستصفی ذکر خواهیم کرد. وی در کتاب المستصفی به بررسی برخی مسائل علم اصول همت گمارده است.

شاطبی و عدالت صحابه (۳)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *