تحریم: علت تاکید بر تحریم اقتصادی

در نوشته ی گذشته به اصل و سابقه تحریم پرداختیم. سوال بعد این است که چرا تحریم کنندگان بیشتر بر تحریم اقتصادی تاکید دارند؟

اهمیت تحریم اقتصادی به حدی است که تحریم از یک جنبه به اقتصادی و غیر اقتصادی تقسیم می شود. تحریم اقتصادی در دو طریق تجاری و مالی توسط یک یا چند کشور (یک جانبه یا چند جانبه) قابل اعمال است. در زمینه تحریم اقتصادی تجاری تمرکز تحریم کننده بر روابط وارداتی و صادراتی متمرکز است. در زمینه تحریم مالی نیز تمرکز در سرمایه گذاری و مسائل مرتبط با آن است. هر چند تحریم اقتصادی اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی دارد ولی بر تمامی بخش های یک نظام تاثیرگذار است. در هر دو بُعد تحریم مالی و تجاری بیشترین فشار بر اقشار مختلف جامعه وارد می شود چرا که اقتصاد ارتباط مستقیمی با معیشت افراد دارد. تحریم اقتصادی سبب می شود مردم از نظام حاکمه جدا شوند و در نتیجه نارضایتی گسترده ای در بدنه جامعه بوجود بیاید. علت آن هم مشکلات متعدد اقتصادی مردم، بیکاری، رکود و… است.

در صدر اسلام نیز  کفار قریش طی پیمانی در سال هفتم ه.ق از این مسئله استفاده و اقدام به تحریم اقتصادی بنی هاشم کردند. این ماجرا به صورت گسترده در کتب تاریخی نقل شده است. (برای نمونه البدایه و النهایه، ج۳، ص۸۴-۸۶) مهم ترین و اولین شرط این پیمان، عدم معامله تجاری یا همان تحریم اقتصادی بنی هاشم بود به طوری که اگر کسی با آنها معامله تجاری می کرد، تمامی اموالش مصادره شد.(اعلام الوری، ص۷۱-۷۲) در روزگار فعلی نیز همین مسائل در جامعه جهانی پیاده می شود به این بیان که اگر کشوری با کشور تحریم شده معامله داشته باشد، کالاهایش مصادره و داراییهایش مسدود می شود.

در طی سه سال تحمل تحریم توسط خانواده بنی هاشم، سختی های زیادی بر آن وارد شد ولی در نهایت به سبب تحمل آن ها و عنایت خداوند متعال تحریم به پایان رسید.

ادامه دارد…

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *