خانه / تاریخ / تحریم: علت تاکید بر تحریم اقتصادی

تحریم: علت تاکید بر تحریم اقتصادی

در نوشته ی گذشته به اصل و سابقه تحریم پرداختیم. سوال بعد این است که چرا تحریم کنندگان بیشتر بر تحریم اقتصادی تاکید دارند؟

اهمیت تحریم اقتصادی به حدی است که تحریم از یک جنبه به اقتصادی و غیر اقتصادی تقسیم می شود. تحریم اقتصادی در دو طریق تجاری و مالی توسط یک یا چند کشور (یک جانبه یا چند جانبه) قابل اعمال است. در زمینه تحریم اقتصادی تجاری تمرکز تحریم کننده بر روابط وارداتی و صادراتی متمرکز است. در زمینه تحریم مالی نیز تمرکز در سرمایه گذاری و مسائل مرتبط با آن است. هر چند تحریم اقتصادی اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی دارد ولی بر تمامی بخش های یک نظام تاثیرگذار است. در هر دو بُعد تحریم مالی و تجاری بیشترین فشار بر اقشار مختلف جامعه وارد می شود چرا که اقتصاد ارتباط مستقیمی با معیشت افراد دارد. تحریم اقتصادی سبب می شود مردم از نظام حاکمه جدا شوند و در نتیجه نارضایتی گسترده ای در بدنه جامعه بوجود بیاید. علت آن هم مشکلات متعدد اقتصادی مردم، بیکاری، رکود و… است.

در صدر اسلام نیز  کفار قریش طی پیمانی در سال هفتم ه.ق از این مسئله استفاده و اقدام به تحریم اقتصادی بنی هاشم کردند. این ماجرا به صورت گسترده در کتب تاریخی نقل شده است. (برای نمونه البدایه و النهایه، ج۳، ص۸۴-۸۶) مهم ترین و اولین شرط این پیمان، عدم معامله تجاری یا همان تحریم اقتصادی بنی هاشم بود به طوری که اگر کسی با آنها معامله تجاری می کرد، تمامی اموالش مصادره شد.(اعلام الوری، ص۷۱-۷۲) در روزگار فعلی نیز همین مسائل در جامعه جهانی پیاده می شود به این بیان که اگر کشوری با کشور تحریم شده معامله داشته باشد، کالاهایش مصادره و داراییهایش مسدود می شود.

در طی سه سال تحمل تحریم توسط خانواده بنی هاشم، سختی های زیادی بر آن وارد شد ولی در نهایت به سبب تحمل آن ها و عنایت خداوند متعال تحریم به پایان رسید.

ادامه دارد…

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

جشن تاج گذاری امام زمان ارواحنا له الفداء!!! (۱)

در این روزها برخی اوقات می‌بینیم به امامت حضرت بقیة‌الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء اطلاق تاج‌گذاری می‌شود که این امر در غایت اشتباه است. کسانی که مبادرت به این امر می‌کنند چه از روی عدم توجه و تفتن و چه از روی مقاصد دیگر، شان عظیم امامت را به خلافت تنزل داده و ناخواسته در مسیری اشتباه قدم می‌گذارند که همان مسیر گروه اول است. به‌بیان‌دیگر وقتی ما از امامت تنها به بحث تاج‌گذاری و اوامری این‌چنینی تعبیر کردیم، عملاً سایر شئون تحت‌الشعاع قرار داده و از بین می‌بریم درحالی‌که خلافت ظاهری یکی از شئون ائمه معصومین علیهم‌السلام است.

آیا ثارالله مثل ابن الله است؟

گاهي بعضي از مسيحيان مي گويند اگر ما مسيح ع را ابن اللَّه مي گوييم درست مانند آن است كه شما به امام حسين ع ثار اللَّه و به امیرالمومنین علیه السلام ابن ثاره (خون خدا و فرزند خون خدا) مي گوييد و يا در پاره اي از روايات به علي ع يد اللَّه اطلاق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *