اسلام؛ دین جهانی

سوال:

طبق آیات قرآن کریم رسالت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اختصاص به اعراب و شبه جزیره عربستان دارد. به بیان دیگر اعتقاد به جهان شمول و همگانی بودن دین اسلام، اعتقادی است که با قرآن کریم، کتاب آسمانی این دین مخالفت دارد.

شرح سوال:
برخی آیات مانند آیه ۳۶ سوره نحل (وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولا) و آیه ۴۷ سوره یونس (وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ) سبب ایجاد این تفکر است چون افراد فکر می کنند هر قومی پیامبری مخصوص به خودش را دارد پس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم هم مخصوص به اعراب بوده در حالیکه به چند دلیل این حرف صحیح نیست.

جواب:

اول: به استناد سایر آیات و طبق لغت امت معنایی وسیع دارد و منحصر به قوم قبیله خاص نیست بلکه امت به گروهی گفته می شود که پیرو عقیده و مکتب خاصی باشند.

دوم: آیات متعددی در قرآن کریم نسبت به جهانی بودن رسالت پیامبر اسلام اشاره دارند مانند انبیاء،۱۰۷ (وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ) و فرقان،۱ (تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيرا) و اعراف، ۱۵۸ (قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَميعا) و….

سوم: در تاریخ نقل شده که در سالهای انتهایی حیات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم ایشان اقدام به نامه نگاری به کشورهای مختلف و مهم آن زمان کردند و اگر اسلام جهانی نبود علت کار ایشان چیست؟

چهارم: در کتب گذشتگان مانند یهود و نصاری در مورد حکومت جهانی پیامبر خاتم تذکر داده شده لذا در بدو ورود اسلام به مدینه، یهودیانی که مومن واقعی بودند سریع به اسلام گرایش پیدا کردند.

پنجم: خطاباتی که در آیات قران کریم وارد شده به صورت عام است. الفاظی مانند یا ایها الناس، یا ایها الذین آمنوا و… که دلالت بر عام بردن دعوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم دارد.

ششم: مقتضای خاتم بودن دین اسلام جهانی و شمول آن است و اگر چنین نباشد افراد در آخرت می توانند ادعا کنند که دین اسلام اختصاص به آن ها نداشه لذا مستوجب عقاب نیستند.

هفتم: روایات زیادی در تایید جهان شمول بودن دین اسلام و رسالت پیامبر وجود دارد.

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *