أَيْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِياءِ، وَ مُذِلُّ الْأَعْداءِ

پارتی بازی، باند بازی، خویشاوند سالاری و… اصطلاح رایجی است که در زمان ما وجهه ی خوبی ندارد و همیشه مورد مذمت قرار می گیرد. پارتی بازی ریشه در لغت «Party» در انگلیسی دارد که همان جنبه حزبی و گروهی بودن را برای ما تداعی می کند. در این نگرش «رابطه» حاکمیتی مطلق نسبت به «ضابطه» دارد و آن را کنار می زند.

در قرآن کریم این مطلب به گونه ای دیگر ذکر شده آنجا که خداوند متعال می فرماید «إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُون‏» (مجادله، 22) آگاه باش كه بی ‏ترديد حزب خدا همان رستگارانند.

شاید در نظر شخصی این مطلب بیاید که اختصاص رستگاری به گروه و حزب الهی نیز همان پارتی بازی است لذا مذموم است. در جواب باید گفت خداوند متعال شاخصه هایی برای حزب الله ذکر کرده که اگر کسی این شاخصه ها را داشته باشد قطعا رستگار و پیروز است. پس پیروزی این گروه خاص تحت شرایط خاصی است که امکان تحصیل آن برای همه امکان پذیر است. پارتی بازی در جایی است که امکان تحصیل شرایط برای همگان یکسان و در دسترس نیست…

در زمان حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز این مطلب وجود دارد یعنی اولیاء عزت و دشمنان ذلت دارند. با استفاده از آیات و روایت می توان استفاده کرد که عزت برای پیروان خداوند و رسول است (منافقون، 8) و ذلت نیز برای کسانی است که با آنها مخالفت کرده اند(مجادله، 20).

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *