سریالی بدون پایان…

سریال حرکات عجیب و قابل تامل رژیم بعث عراق و شخص صدام حسین، با جنگ به کشور کویت به پایان رسید و بعد از این حرکت به انزوا کشیده شد. در نهایت هم این حکومت توسط دولت های خارجی در سال 2003 به تاریخ پیوست. به مناسبت 11 مرداد سالروز حمله ارتش بعث عراق به کویت باید به مطالبی در این مورد اشاره کرد.

چنین به نظر می رسد علت حمله عراق به کویت و آنچه توسط افراد مختلف نقل می شود دلایلی متقن و کامل نیست. اختلاف در مرزبندی، اختلاف در بهره برداری از نفت در مخازن مشترک، انتظار عدم وصول بدهی هایی که در جنگ علیه ایران بر گردن عراق افتاده بود، اختلاف در میزان تولید نفت و… از این دلایل هستند.

نباید فراموش کرد که آمریکا به راحتی از حمله هواپیماهای جنگی عراق به ناو استارک در 27 اردیبهشت 1367 گذشت و خبری از غرامت پیشنهادی صدام نشد. نباید فراموش کرد در سال های پایانی جنگ تحمیلی، آمریکا به بهانه حمایت و اسکورت نفت کش های کویت وارد خلیج فارس شد و این مطلب یکی از علل پذیرش صلحنامه توسط ایران بود. در مقابل چنانچه آمریکا قبل از حمله عراق به ایران با صدام وارد مذاکره شد، قبل از آغاز حمله عراق به کویت هم آمریکا چراغ سبز نشان می دهد و در این مسئله خود را بی طرف اعلام می کند.

از طرف دیگر در بین کشورهای ائتلاف، آمریکا بیشترین نیرو را در جنگ خلیج فارس حاضر می کند. در لحظات پایانی که همه انتظار فتح بغداد را دارند، حملات یکبار متوقف می شود و صدام حسین مجددا در عراق به قدرت باز می گردد. در جنگ خلیج فارس شاهد یک جنگ هوایی هستیم و اکثر مناطق و زیر ساخت های بغداد در ساعات اولیه منهدم شده و از بین می رود ولی خبری از گسیل نیروی زمینی نیست. وارد نشدن نیروی زمینی نشان می دهد قصد نیروهای متحد از بین بردن امکانات نظامی و غیر نظامی کشور عراق است. از این قبیل نشانه ها در روابط بین رژیم بعث عراق و آمریکا بسیار است…

اگر فردی همه ی این قرائن را با هم مشاهده کند شاید به این نتیجه برسد که صدام در منطقه ی خاورمیانه عاملی برای ایجاد تنش بود که نشانه هایش تا امروز و با وجود عنصری مانند داعش قابل مشاهده است. در پی این تنش سازمان های بین المللی به اصطلاح احساس مسئولیت کرده و وارد گود جنگ می شوند. نتیجه ورود این سازمان ها و خصوصا آمریکا به یغما رفتن منابع مادی و معنوی منطقه است. سریالی که توسط صدام حسین در منطقه شروع شد هنوز در حال ادامه پیدا کردن است و معلوم نیست تفکر او که در بین ارتش بعث و دوستانش وجود دارد تا کجا پیش خواهد رفت؟!

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *