جشن تاج گذاری امام زمان ارواحنا له الفداء!!! (2)

در نوشته ی قبل در مورد صحیح نبودن اطلاق شاهزاده بر امام زادگان واجب التعظیم و جشن تاج گذاری مطالبی بیان شد. در این بخش به بیان شبهه ای در این زمینه و پاسخ آن خواهیم پرداخت.

شبهه و پاسخ به آن

در این بحث امکان دارد کسی این سؤال را مطرح کند که ما در روایات داریم: «الْعَمَائِمُ تِيجَانُ الْعَرَبِ[1]. عمامه تاج عرب است.» پس اطلاق تاج‌گذاری صحیح است و مشکلی وجود ندارد.

ما در جواب چندین نکته را می‌توانیم ارائه دهیم:

الف- در کتاب المجازات النبویه در مورد این روایت چنین واردشده « و أمّا- قوله عليه الصلاة و السلام: «وَ الْعَمَائِمُ تِيجَانُ الْعَرَبِ» فإنمّا أراد أنّ بهاء العرب يكون بعمائمها، كما يكون بهاء ملوك العجم بتيجانها[2]؛ اما اینکه رسول گرامی اسلام (صلی‌الله علیه واله وسلم) فرمودند عمامه تاج عرب است به این معناست که ایشان اراده کردند که هیبت اعراب به عمامه آن‌هاست مثل‌اینکه هیبت و شخصیت پادشاهان و ملوک غیر عرب به تاج آن‌هاست.» پس این کلام تشبیهی است که عمامه عرب به تاج پادشاهان و ملوک تشبیه شده است و تشبیه از جهاتی مُقَرِّب و از جهاتی مُبَعِّد است.

ب- در لغت تیجان جمع تاج است. در این مورد ابن اثیر در کتاب النهایه فی غریب الحدیث و الاثر چنین می‌گوید: « هو ما يصاغ للملوك من الذهب و الجوهر[3]. تیجان آن چیزی که برای ملوک از طلا و جواهر می‌سازند.» مانند همین تعبیرات در کتب غریب الحدیث و لغت نیز واردشده که به جهت اختصار از ذکر آن‌ها خودداری می‌کنیم[4]. پس اطلاق تاج در لغت همان چیزی است که در مورد پادشاهان و ملوک به کار می‌رفته و اگر قرار باشد لغت تاج در عمامه یا بالعکس استفاده شود باید به‌صورت مجاز باشد چنانچه در بند «الف» نیز به این مطلب اشاره کردیم.

ج- در سند این روایت «سکونی» واقع‌شده است. در وثاقت یا عدم وثاقت سکونی اختلاف شدیدی وجود دارد پس این روایت مورد عمل همه علما واقع نخواهد شد[5]. برای نمونه می‌توان به نظر علامه مجلسی در کتاب مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول اشاره کرد که ایشان روایت را بنا بر قول مشهور ضعیف می‌دانند[6].

د- با رجوع به عرف می‌بینیم اطلاق عنوان تاج و تاج‌گذاری در عرف مردم، رجوع به پادشاهان و ملوک دارد و همان‌طور که در بند «الف» و «ب» نیز ذکر کردیم لغت شناسان بر همین معنا تأکید داشته و آن را تائید کرده‌اند.

در این روزهای عزیز مناسب است نسبت به تذکر این امر به دیگران عزم جدی به خرج داده و نگذاریم برخی افراد خواسته یا ناخواسته ‌شأن رفیع ائمه معصومین علیهم‌السلام تنزیل داده و رویکرد آن‌ها با این ذوات مقدس مانند پادشاهان و ملوک باشد.

 

پانویس:

[1] الكافي (ط – الإسلامية)، كلينى، محمد بن يعقوب‏ 329 ق‏، دار الكتب الإسلامية تهران، سال چاپ: 1407 ق‏، نوبت چاپ: چهارم‏، ج‏6، ص: 461.

[2] المجازات النبوية، شريف الرضي، محمد بن حسين‏ 406 ق‏، ناشر: دار الحديث‏ قم 1422 ق / 1380 ش‏، نوبت چاپ: اول‏، ص: 193.

[3] النهاية في غريب الحديث و الأثر، ابن اثير جزري، مبارك بن محمد 606 ق‏، ناشر: موسسه مطبوعاتي اسماعيليان‏ قم، سال چاپ: 1367 ش‏، نوبت چاپ: چهارم‏، ج‏1، ص: 199.

[4] برای نمونه ر.ک: لسان العرب‏، ابن منظور، محمد بن مكرم‏711 ق‏، ناشر: دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع- دار صادر-بیروت، سال چاپ: 1414 ق‏، نوبت چاپ: سوم‏، ج‏2، ص: 219 و المصباح المنير في غريب الشرح الكبير، فيومى، أحمد بن محمد 770 ق‏، ناشر: موسسه دار الهجرة قم، 1414 ق‏، نوبت چاپ: دوم‏، ج‏2، ص: 78 و مجمع البحرين‏، طريحي، فخر الدين بن محمد 1087 ق‏، ناشر: مرتضوى‏ تهران، سال چاپ: 1375 ش‏، نوبت چاپ: سوم‏، ج‏2، ص: 282.

[5] برای مطالعه در مورد ایشان ر.ک به مقاله بازشناسی یک راوی: «إسماعیل بن أبی‌زیاد سکونی»، انتشار یافته در فصلنامۀ علمی پژوهشی «علوم حدیث»، سال دوازدهم، شما 1 (پیاپی 43)، بهار 1386ش، صص 150-180.

[6] مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول،  مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏1110 ق‏، ناشر: دار الكتب الإسلامية تهران‏، سال چاپ: 1404 ق‏، نوبت چاپ: دوم، ج‏22، ص: 343.

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *