خانه / حدیث / هفته دولت

هفته دولت

هر چند اطلاق دولت به قوه مجریه، با نوعی مسامحه همراه است ولی در نظام جمهوری اسلامی و به مناسبت شهادت شهید رجایی که نخستین دولت مکتبی و اسلامی بود، از دوم تا هشتم شهریور را هفته دولت می نامند. خوب است به نکته ای در این باره اشاره کنیم.

امام علی علیه السلام می فرمایند: «حسن السّیاسه یستدیم الرّیاسه». (غرر الحکم و درر الکلم، ص: ۳۴۴) سیاست خوب سبب حفظ و پایداری آن است.

ایشان در جای دیگر می فرمایند «الفقر هو أصل حسن سیاسه الناس و ذلک أنه إذا کان من حسن السیاسه أن یکون بعض الناس یسوس و بعضهم یساس و کان من یساس لا یستقیم أن یساس من غیر أن یکون فقیرا محتاجا فقد تبین أن الفقر هو السبب الذی به یقوم حسن السیاسه». (شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید، ج‏۲۰، ص: ۲۶۱) نظارت بر مسائل مادی مردم یکی از اصول سیاست خوب است چرا که فقر سبب می شود افراد به طور غیر مستقیم نسبت به حکومت بدبین شوند.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت جمهوری اسلامی با واژه ای به نام تحریم همزاد شد. تحریم های ظالمانه ای که به صورت مستقیم و غیر مستقیم معیشت مردم را مورد هدف قرار می داد. همان طور که در کلام امیرالمومنین علیه السلام نیز اشاره شد، یکی از مسائلی که سبب ضعف حکومت و خصوصا قوه ی مجریه در اداره مملکت می شود، فقر و مشکلات اقتصادی است. تاکید و اهمیت دادن به اقتصاد مقاومتی توسط رهبری معظم نیز در همین راستاست چرا که اولا تاکید دشمنان بر بحث اقتصاد است و ثانیا در این مسئله کم کاری شده است.

حکومت و خصوصا قوه ی مجریه در هر دوره، احتیاج به فداکاری و رشادت مخصوص به آن دوران را دارد. امیرالمومنین علیه السلام در این باره می فرمایند «من سما إلى الرّیاسه صبر على مضض السّیاسه». (غرر الحکم و درر الکلم، ص: ۶۲۱) سیاست مدار باید بر سختی و رنج های آن صبر و تحمل داشته باشد. حضرت در مورد نتیجه صبر بر امور حکومتی نیز می فرمایند «من أمارات الدّوله التّیقّظ لحراسه الأمور». (غرر الحکم و درر الکلم، ص: ۶۷۸) از نشانه های دولت پایدار، ذکاوت در سامان دادن به کارها است.

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

شاطبی و عدالت صحابه (۲)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

شاطبی و عدالت صحابه (۱)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *