خانه 0_0 حدیث 0_0 تفاوت برخورد مردم نسبت به نماز

تفاوت برخورد مردم نسبت به نماز

مقدمه

همان طور که  پرچم به عنوان نماد، شاخصه ی یک کشور و ملت آن است، اعمال عبادی یک دین نیز به عنوان نماد، همین نقش را ایفا می کنند. هر چند عمل به تمامی احکام و اعمال عبادی دین لازم است ولی از میان آن ها برخی از جایگاه خاصی برخوردار هستند.

در آموزه های روایی، گروهی از روایات ذکر شده که به روایات «دعائم الاسلام» مشهور هستند.(برای مطالعه بیشتر ر.ک الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۲، ص: ۱۸) این روایات حاوی اعمال عبادی می باشند که این اعمال، ارکان دین اسلام را تشکیل می دهند. یکی از این ارکان، نماز است. در قرآن کریم و روایات نسبت به این عمل عبادی تاکید فراوانی شده. آن چه در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت، برخورد گروه های مختلف با این عمل عبادی است.

 

الف- برخورد اهل ایمان:

۱- گروهی نماز را بر پا می دارند; الذین ان مکّناهم فی الارض اقامو الصلوه[۱]

۲- گروهی در نماز خشوع دارند: قد أفلح المؤمنون, الذین هم فی صلاتهم خاشعون[۲]

۳- گروهی نسبت به نماز مراقبت دارند: و هم علی صلاتهم یحافظون[۳] وَ الَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلَواتِهِمْ یُحافِظُونَ[۴] وَ الَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ یُحافِظُونَ[۵]

۴- گروهی کارهای اقتصادی خود را به خاطر نماز رها می کنند: رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله و اقام الصلوه[۶]

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاهِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِکْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْع‏[۷]

۵- گروهی در نماز اخلاص دارند: ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی الله رب العالمین[۸]

 

ب- برخورد مخالفان نماز:

۱- گروهی نماز نمی خوانند; فلا صدّق و لا صلّی[۹]

۲- گروهی مانند منافقان باکسالت نماز می خوانند: و اذا قاموا الی الصلوه قاموا کسالی[۱۰] َ لا یَأْتُونَ الصَّلاهَ إِلاَّ وَ هُمْ کُسالى‏[۱۱]

۳- گروهی مانند کفار نماز را مسخره می کنند: و اذا نادیتم الی الصلوه اتخذوا هزوا[۱۲]

۴- گروهی نماز را به دست فراموشی می سپارند: فویل للمصلین, الذین هم عن صلاتهم ساهون[۱۳]

۵- گروهی مانند بعضی از بنی اسرائیل نماز را ضایع می سازند: تخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه و اتّبعوا الشّهوات[۱۴]

 

پانوشت:

[۱] حج، ۴۱.

[۲] مؤمنون، ۱ و ۲.

[۳] انعام، ۹۲.

[۴] مومنون، ۹.

[۵] معارج، ۳۴.

[۶] نور، ۳۷.

[۷] جمعه، ۹.

[۸] انعام، ۱۶۲.

[۹] قیامت، ۳۱.

[۱۰] نساء، ۱۴۲.

[۱۱] توبه، ۵۴.

[۱۲] مائده، ۵۸.

[۱۳] ماعون، ۵.

[۱۴] مریم، ۵۹.

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

علت اطلاق فرزند پیامبر صلوات الله علیه و آله بر اولاد امام حسین علیه السلام (۱)

در ابتدای ظهور اسلام با وجود این تفکر از یک طرف، و از طرف دیگر فوت فرزندان پسر رسول خدا صلوات الله علیه وآله، کفار قریش پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله را به سخره می گرفتند و نسبت به آزار ایشان اقدام می کردند. خداوند متعال با نازل کردن سوره کوثر خط بطلانی بر این تفکر کشید و فرمود از نسل دختری که به تو اعطا خواهیم کرد فرزندان بسیاری نصیبت خواهد و کسانی که تو را مسخره می کنند خود بدون نسل خواهند شد.

چرا کوفه توسط امام حسین علیه السلام به عنوان مقصد نهایی انتخاب شد؟! (۵)

هر چند اصل حرکت و قیام امام حسین علیه السلام با در نظر گرفتن جنبه های الهی، سیاسی و مردمی آن مورد تایید عموم و حتی قاطبه امت اسلامی است، ولی در این میان برخی جزئیات این حرکت محل بروز سوالات متعددی واقع شده است. یکی از این سوالها علت انتخاب کوفه به عنوان مقصد نهایی برای حرکت امام حسین علیه السلام است. البته باید این نکته را در نظر داشت که آن حضرت در حرکت و قیام خود از برخی شهرهای بزرگ آن زمان عبور کردند و یا اینکه به بزرگان آنها نامه نوشتند که بعد از بررسی های انجام شده، در نهایت این مقصد را با ارسال سفیر خود مسلم بن عقیل، برای خود انتخاب کردند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *