خانه / کلام و عقائد / امامت؛ انتخاب یا انتصاب (۲)

امامت؛ انتخاب یا انتصاب (۲)

ادله

بهترین دلیل در مقام احتجاج با خصم (اعم اهل سنت و سایر ادیان) دلیل عقلی است. دلیل عقلی، دلیلی متقن است که غیر قابل خدشه می باشد و کسی نمی تواند بدیهی بودن آن زیر سوال ببرد. در مقابل دلایل قرآنی و حتی روایی چنین نیستند و احتمال توجیه در آن ها راه دارد.

 

دلایل قرآنی

برخی آیات قرآن کریم به صورت مستقیم و برخی به غیر مستقیم به مسئله انتصابی بودن مقام امامت اشاره دارند. در اینجا از هر کدام به یک مورد اشاره می کنیم.

از جمله آیاتی که مستقیم به این مسئله اشاره دارند و معروف هم است آیه «وَإِذِ ابْتَلى إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمات فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظّالِمِینَ». (بقره، ۱۲۴) به یادآور آن هنگامى را که خداوند ابراهیم را به امورى چند امتحان فرمود و همه را به جاى آورد. خدا به او فرمود: من تو را به پیشوایى خلق برگزیدم. ابراهیم عرض کرد: و از نسلم [نیز به این سمت برگزین؟] خداوند فرمود: عهد من [امامت] به ستمکاران نمى رسد.

در اینجا خداوند متعال می فرماید من تو را به عنوان امام برای مردم برگزیدم و امامت به افراد ظالم نمی رسد. ظالم چندین مصداق دارد کسی که قبلا ظلم کرده الان دیگر ظلم نمی کند کسی که قبلا ظلم نکرده ولی الان ظلم می کند کسی که هم در گذشته و هم در آینده ظلم کرده. تنها کسی که مصداق این آیه است کسی است که نه در گذشته و نه در آینده ظلم نکرده باشد.

بزرگترین ظلم کفر و بت پرستی است که در مورد خلفاء سه گانه این مسئله وجود دارد ولی در مورد ائمه اطهار علیهم السلام چنین نیست.

از آیاتی که غیر مستقیم به مسئله امامت اشاره دارند این آیه است «یا داوُدُ إِنّا جَعَلْناکَ خَلِیفَهً فِی الاَْرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ» (ص، ۲۶) اى داوود! ما تو را در روى زمین مقام خلافت دادیم تا در میان خلق خدا به حقّ حکم کنى.

در این آیه هم خداوند متعال می فرماید ما به تو مقام خلافت دادیم و حرفی از انتخاب مردم در بین نیست.

 

دلیل روائی

روایات ائمه دوازده گانه که به تواتر بین شیعه و اهل سنت مطرح شده است.

 

دلیل عقلی

ساده ترین دلیل عقلی که می توان بر مسئله انتصابی بودن امامت آورد این است که بگوئیم چون خداوند خالق این جهان و افراد آن است، خود بهتر می داند که چه کسی بر مصالح و مفاسد آگاه است لذا حق این است که این شخص توسط خداوند متعال برگزیده شود. مانند کارخانه ای که توسط فردی تاسیس شده و او پس از خود امور آن کارخانه به خبره ترین فرد اعطا می کند.

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

جشن تاج گذاری امام زمان ارواحنا له الفداء!!! (۱)

در این روزها برخی اوقات می‌بینیم به امامت حضرت بقیة‌الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء اطلاق تاج‌گذاری می‌شود که این امر در غایت اشتباه است. کسانی که مبادرت به این امر می‌کنند چه از روی عدم توجه و تفتن و چه از روی مقاصد دیگر، شان عظیم امامت را به خلافت تنزل داده و ناخواسته در مسیری اشتباه قدم می‌گذارند که همان مسیر گروه اول است. به‌بیان‌دیگر وقتی ما از امامت تنها به بحث تاج‌گذاری و اوامری این‌چنینی تعبیر کردیم، عملاً سایر شئون تحت‌الشعاع قرار داده و از بین می‌بریم درحالی‌که خلافت ظاهری یکی از شئون ائمه معصومین علیهم‌السلام است.

آیا ثارالله مثل ابن الله است؟

گاهي بعضي از مسيحيان مي گويند اگر ما مسيح ع را ابن اللَّه مي گوييم درست مانند آن است كه شما به امام حسين ع ثار اللَّه و به امیرالمومنین علیه السلام ابن ثاره (خون خدا و فرزند خون خدا) مي گوييد و يا در پاره اي از روايات به علي ع يد اللَّه اطلاق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *