خانه / پای درس معصومین / پای درس معصومین علیهم السلام: علت خلقت های گوناگون

پای درس معصومین علیهم السلام: علت خلقت های گوناگون

یکی از مسائلی که در عالم هستی با آن مواجه هستیم اختلاف در آفرینش و خلقت است. این مسئله اختصاصی به نوع انسان ندارد و تمامی موجودات، گونه ها و تیره های مختلفی دارند. در قرآن کریم نیز به این مسئله اشاره شده آنجا که خداوند متعال می فرماید «وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْعالِمین‏» (روم، ۲۲) و از نشانه ‏هاى [قدرت و ربوبیت‏] او، آفرینش آسمان‏ها و زمین و اختلاف و گوناگونى زبان‏ها و رنگ‏هاى شماست؛ بی ‏تردید در این [واقعیات‏] نشانه‏ هایى براى دانایان‏است.

البته هر چند در آفرینش اختلاف وجود دارد ولی ما شاهد وجود تفاوت بین موجودات نیستیم. خداوند متعال در این باره می فرماید «ما تَرى‏ فی‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُور» (ملک، ۳) در آفرینش [خداى‏] رحمان، خلل و نابسامانى و ناهمگونى نمی ‏بینى، پس بار دیگر بنگر آیا هیچ خلل و نابسامانى و ناهمگونى می ‏بینى؟

علت وجود اختلاف در بین گونه های مختلف از دیر باز مورد سوال بوده است. در این رابطه به حدیثی از وجود مقدس امام رضا علیه السلام اشاره می کنیم:

حسن بن على بن فضال نقل می کند که به حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام عرض کردم چرا حق تعالى خلق را بر انواع مختلفه آفرید و همه را به یک نوع نیافرید؟

ایشان فرمودند از این جهت که در وهمهاى مردم خطور نکند که خدا عاجز است. پس هیچ صورتى در قوه وهمیه هیچ ملحدى نیست، مگر آنکه حق تعالى مانند آن صورت، خلقى را آفریده است؛ و از این جهت که کسی نگوید آیا حق تعالى قدرت دارد که صورتى چنین و چنان بیافریند در حالیکه آن صورت را در مخلوقات خداوند متعال می بیند. پس آن ملحد یا سائل با نگاه کردن به انواع خلق می فهمد که خداوند متعال بر هر چیزى قادر است.

آدرس:  عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص: ۷۵.

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

جشن تاج گذاری امام زمان ارواحنا له الفداء!!! (۱)

در این روزها برخی اوقات می‌بینیم به امامت حضرت بقیة‌الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء اطلاق تاج‌گذاری می‌شود که این امر در غایت اشتباه است. کسانی که مبادرت به این امر می‌کنند چه از روی عدم توجه و تفتن و چه از روی مقاصد دیگر، شان عظیم امامت را به خلافت تنزل داده و ناخواسته در مسیری اشتباه قدم می‌گذارند که همان مسیر گروه اول است. به‌بیان‌دیگر وقتی ما از امامت تنها به بحث تاج‌گذاری و اوامری این‌چنینی تعبیر کردیم، عملاً سایر شئون تحت‌الشعاع قرار داده و از بین می‌بریم درحالی‌که خلافت ظاهری یکی از شئون ائمه معصومین علیهم‌السلام است.

آیا ثارالله مثل ابن الله است؟

گاهي بعضي از مسيحيان مي گويند اگر ما مسيح ع را ابن اللَّه مي گوييم درست مانند آن است كه شما به امام حسين ع ثار اللَّه و به امیرالمومنین علیه السلام ابن ثاره (خون خدا و فرزند خون خدا) مي گوييد و يا در پاره اي از روايات به علي ع يد اللَّه اطلاق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *