خانه / پای درس معصومین / پای درس معصومین علیهم السلام: علت خلقت های گوناگون

پای درس معصومین علیهم السلام: علت خلقت های گوناگون

یکی از مسائلی که در عالم هستی با آن مواجه هستیم اختلاف در آفرینش و خلقت است. این مسئله اختصاصی به نوع انسان ندارد و تمامی موجودات، گونه ها و تیره های مختلفی دارند. در قرآن کریم نیز به این مسئله اشاره شده آنجا که خداوند متعال می فرماید «وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْعالِمین‏» (روم، ۲۲) و از نشانه ‏هاى [قدرت و ربوبیت‏] او، آفرینش آسمان‏ها و زمین و اختلاف و گوناگونى زبان‏ها و رنگ‏هاى شماست؛ بی ‏تردید در این [واقعیات‏] نشانه‏ هایى براى دانایان‏است.

البته هر چند در آفرینش اختلاف وجود دارد ولی ما شاهد وجود تفاوت بین موجودات نیستیم. خداوند متعال در این باره می فرماید «ما تَرى‏ فی‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُور» (ملک، ۳) در آفرینش [خداى‏] رحمان، خلل و نابسامانى و ناهمگونى نمی ‏بینى، پس بار دیگر بنگر آیا هیچ خلل و نابسامانى و ناهمگونى می ‏بینى؟

علت وجود اختلاف در بین گونه های مختلف از دیر باز مورد سوال بوده است. در این رابطه به حدیثی از وجود مقدس امام رضا علیه السلام اشاره می کنیم:

حسن بن على بن فضال نقل می کند که به حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام عرض کردم چرا حق تعالى خلق را بر انواع مختلفه آفرید و همه را به یک نوع نیافرید؟

ایشان فرمودند از این جهت که در وهمهاى مردم خطور نکند که خدا عاجز است. پس هیچ صورتى در قوه وهمیه هیچ ملحدى نیست، مگر آنکه حق تعالى مانند آن صورت، خلقى را آفریده است؛ و از این جهت که کسی نگوید آیا حق تعالى قدرت دارد که صورتى چنین و چنان بیافریند در حالیکه آن صورت را در مخلوقات خداوند متعال می بیند. پس آن ملحد یا سائل با نگاه کردن به انواع خلق می فهمد که خداوند متعال بر هر چیزى قادر است.

آدرس:  عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص: ۷۵.

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

نظر غزالی در مورد عدالت صحابه

در نوشته های گذشته گفتیم برخی اهل سنت اصل عدالت صحابه را یک مساله مسلم دانسته و برای آن استدلالاتی هم ذکر می کنند در حالیکه گفتیم اشکالاتی از نظر کبروی و صغروی به این اصل وارد است. در مقابل برخی از علمای بزرگ اهل سنت این اصل را انکار کرده و آن را جزء اصول موهومه از ادله احکام بر شمرده‌اند و در اصل اشکال این دسته از افراد اشکالی کبروی است. یکی از این افراد غزالی از علمای قرن 6 هجری می باشد. در این نوشتار برخی عبارات وی در این باره را به نقل از کتاب المستصفی ذکر خواهیم کرد. وی در کتاب المستصفی به بررسی برخی مسائل علم اصول همت گمارده است.

شاطبی و عدالت صحابه (۳)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *