خانه 0_0 پای درس معصومین 0_0 پای درس معصومین علیهم السلام: علت خلقت های گوناگون

پای درس معصومین علیهم السلام: علت خلقت های گوناگون

یکی از مسائلی که در عالم هستی با آن مواجه هستیم اختلاف در آفرینش و خلقت است. این مسئله اختصاصی به نوع انسان ندارد و تمامی موجودات، گونه ها و تیره های مختلفی دارند. در قرآن کریم نیز به این مسئله اشاره شده آنجا که خداوند متعال می فرماید «وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْعالِمین‏» (روم، ۲۲) و از نشانه ‏هاى [قدرت و ربوبیت‏] او، آفرینش آسمان‏ها و زمین و اختلاف و گوناگونى زبان‏ها و رنگ‏هاى شماست؛ بی ‏تردید در این [واقعیات‏] نشانه‏ هایى براى دانایان‏است.

البته هر چند در آفرینش اختلاف وجود دارد ولی ما شاهد وجود تفاوت بین موجودات نیستیم. خداوند متعال در این باره می فرماید «ما تَرى‏ فی‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُور» (ملک، ۳) در آفرینش [خداى‏] رحمان، خلل و نابسامانى و ناهمگونى نمی ‏بینى، پس بار دیگر بنگر آیا هیچ خلل و نابسامانى و ناهمگونى می ‏بینى؟

علت وجود اختلاف در بین گونه های مختلف از دیر باز مورد سوال بوده است. در این رابطه به حدیثی از وجود مقدس امام رضا علیه السلام اشاره می کنیم:

حسن بن على بن فضال نقل می کند که به حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام عرض کردم چرا حق تعالى خلق را بر انواع مختلفه آفرید و همه را به یک نوع نیافرید؟

ایشان فرمودند از این جهت که در وهمهاى مردم خطور نکند که خدا عاجز است. پس هیچ صورتى در قوه وهمیه هیچ ملحدى نیست، مگر آنکه حق تعالى مانند آن صورت، خلقى را آفریده است؛ و از این جهت که کسی نگوید آیا حق تعالى قدرت دارد که صورتى چنین و چنان بیافریند در حالیکه آن صورت را در مخلوقات خداوند متعال می بیند. پس آن ملحد یا سائل با نگاه کردن به انواع خلق می فهمد که خداوند متعال بر هر چیزى قادر است.

آدرس:  عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص: ۷۵.

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

علت اطلاق فرزند پیامبر صلوات الله علیه و آله بر اولاد امام حسین علیه السلام (۲)

در ابتدای ظهور اسلام با وجود این تفکر از یک طرف، و از طرف دیگر فوت فرزندان پسر رسول خدا صلوات الله علیه وآله، کفار قریش پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله را به سخره می گرفتند و نسبت به آزار ایشان اقدام می کردند. خداوند متعال با نازل کردن سوره کوثر خط بطلانی بر این تفکر کشید و فرمود از نسل دختری که به تو اعطا خواهیم کرد فرزندان بسیاری نصیبت خواهد و کسانی که تو را مسخره می کنند خود بدون نسل خواهند شد.

علت اطلاق فرزند پیامبر صلوات الله علیه و آله بر اولاد امام حسین علیه السلام (۱)

در ابتدای ظهور اسلام با وجود این تفکر از یک طرف، و از طرف دیگر فوت فرزندان پسر رسول خدا صلوات الله علیه وآله، کفار قریش پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله را به سخره می گرفتند و نسبت به آزار ایشان اقدام می کردند. خداوند متعال با نازل کردن سوره کوثر خط بطلانی بر این تفکر کشید و فرمود از نسل دختری که به تو اعطا خواهیم کرد فرزندان بسیاری نصیبت خواهد و کسانی که تو را مسخره می کنند خود بدون نسل خواهند شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *