خانه / جمعه های انتظار / اَللّهُمَّ وَ أَقِمْ بِهِ الْحَقَّ وَ أَدْحِضْ بِهِ الْباطِلَ

اَللّهُمَّ وَ أَقِمْ بِهِ الْحَقَّ وَ أَدْحِضْ بِهِ الْباطِلَ

تمام افرادی که به نوعی دست در تقدیر بشر داشته و دارند، در پی بدست آوردن حق و از بین بردن باطل بوده و هستند. در دوران ما نیز همه ادعای حق و مبارزه با باطل را دارند. واقعا حق و باطل واقعی چیست و کجاست؟ چطور می توان ابتدا آن را یافت تا در مرحله بعد بتوان علمکرد درستی داشت؟ براستی که در این دوران حق و باطل با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند و به راحتی قابل تشخیص نیستند. در آیات متعدد قرآن کریم نسبت به کتمان حق و خلط بین حق و باطل توسط اهل کتاب تذکر داده شده است (برای نمونه: بقره، ۴۲ و بقره، ۱۴۶) ولی در نهایت این حق است که به پیروزی می رسد.

ذیل آیه ۹ سوره صف روایات متعددی در مورد قیام حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف وارد شده که از مضمون آن می توان چنین استفاده کرد که حق به دست ایشان اقامه می شود و باطل از بین می رود. البته حق و باطل مصادیق مختلفی دارد که آن حضرت با علم و دانشی که دارند آن را بدست می آورند.

 

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

نظر غزالی در مورد عدالت صحابه

در نوشته های گذشته گفتیم برخی اهل سنت اصل عدالت صحابه را یک مساله مسلم دانسته و برای آن استدلالاتی هم ذکر می کنند در حالیکه گفتیم اشکالاتی از نظر کبروی و صغروی به این اصل وارد است. در مقابل برخی از علمای بزرگ اهل سنت این اصل را انکار کرده و آن را جزء اصول موهومه از ادله احکام بر شمرده‌اند و در اصل اشکال این دسته از افراد اشکالی کبروی است. یکی از این افراد غزالی از علمای قرن 6 هجری می باشد. در این نوشتار برخی عبارات وی در این باره را به نقل از کتاب المستصفی ذکر خواهیم کرد. وی در کتاب المستصفی به بررسی برخی مسائل علم اصول همت گمارده است.

شاطبی و عدالت صحابه (۳)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *