خانه / حدیث / اندر حکایات مسجد (۸)

اندر حکایات مسجد (۸)

حکایت

عزیزی می گفت هر چند مسجد خوب و فعالی در محله داریم ولی  دلیلی که باعث میشه من در نماز جماعت شرکت نکنم این است که هوای مسجد متناسب با فصل نیست. یعنی در تابستان گرم و در زمستان سرد است. هنگام نماز اینقدر که به فکر سرما و گرما هستم به فکر نماز نیستم برای همین خیلی راحتترم که در منزل نماز بخوانم.

نکته

خوب است دست اندر کاران مسجد، نسبت به سرمایش و گرمایش مسجد اهتمام جدی داشته باشند. بهتر است طوری برنامه ریزی شود که در فصل های گرم و سرد دمای فضای مسجد مطلوب و مناسب باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که ثواب حرکت به سمت مسجد و شرکت در نماز جماعت اینقدر زیاد است که نمازگزاران محترم می توانند با در نظر گرفتن اجر اُخروی و آثار دنیوی سختی ها را بر خود هموار کنند. برای نمونه به این حدیث شریف توجه کنید:

امام صادق علیه السلام می فرمایند «مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسْجِدِ لَمْ یَضَعْ رِجْلًا عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَهِ.»(وسائل الشیعه، ج‏۵، ص: ۲۰۰.) هر کس پیاده بسوى مسجدها گام بردارد، پاهاى خود را بر هیچ تر و خشکى نگذارد (یا بر هیچ چیزى نگذارد) مگر آنکه براى او تسبیح خداوند گویند و ثواب آن را در نامه عمل او تا طبقه هفتم زمین می نویسند.

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

نظر غزالی در مورد عدالت صحابه

در نوشته های گذشته گفتیم برخی اهل سنت اصل عدالت صحابه را یک مساله مسلم دانسته و برای آن استدلالاتی هم ذکر می کنند در حالیکه گفتیم اشکالاتی از نظر کبروی و صغروی به این اصل وارد است. در مقابل برخی از علمای بزرگ اهل سنت این اصل را انکار کرده و آن را جزء اصول موهومه از ادله احکام بر شمرده‌اند و در اصل اشکال این دسته از افراد اشکالی کبروی است. یکی از این افراد غزالی از علمای قرن 6 هجری می باشد. در این نوشتار برخی عبارات وی در این باره را به نقل از کتاب المستصفی ذکر خواهیم کرد. وی در کتاب المستصفی به بررسی برخی مسائل علم اصول همت گمارده است.

شاطبی و عدالت صحابه (۳)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *