خانه / احکام / اندر حکایات مسجد (۷)

اندر حکایات مسجد (۷)

حکایت

دوستی تعریف می کرد مسجد محله ی ما خدا رو شکر بسیار فعال است و در مسجد انواع کلاسهای ورزشی و تفریحی برقرار شده. تراکم شدید فعالیت های جنبی در مسجد خصوصا در تابستان کار را به جایی رسانده که در هنگام برگزاری نماز جماعت هم جوانان و نوجوانان مشغول کارهای خود هستند و در نماز جماعت شرکت نمی کنند. گاهی هم پیش می آید که موجب اذیت و بروز مشکل برای نمازگزاران می شوند.

نکته

هر چند برگزاری کلاس های مختلف در مسجد کاری بسیار مطلوب و موجب استفاده از تمامی ظرفیت های مسجد می شود ولی باید توجه داشت، ماهیت و ذات اولیه مسجد با این فعالیت های نباید از بین برود. علت اصلی که سبب تشکیل مسجد شده است، عبادت و بندگی به درگاه الهی است. اگر کارهای جانبی و حتی برگزاری مراسمات مذهبی با این امر تداخل داشته باشند، جایز نیست در مسجد برگزار شوند. مسجد محلی است که برای عبادت وقف شده و خارج کردن آن از عنوان موقوف صحیح نیست.

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

نظر غزالی در مورد عدالت صحابه

در نوشته های گذشته گفتیم برخی اهل سنت اصل عدالت صحابه را یک مساله مسلم دانسته و برای آن استدلالاتی هم ذکر می کنند در حالیکه گفتیم اشکالاتی از نظر کبروی و صغروی به این اصل وارد است. در مقابل برخی از علمای بزرگ اهل سنت این اصل را انکار کرده و آن را جزء اصول موهومه از ادله احکام بر شمرده‌اند و در اصل اشکال این دسته از افراد اشکالی کبروی است. یکی از این افراد غزالی از علمای قرن 6 هجری می باشد. در این نوشتار برخی عبارات وی در این باره را به نقل از کتاب المستصفی ذکر خواهیم کرد. وی در کتاب المستصفی به بررسی برخی مسائل علم اصول همت گمارده است.

شاطبی و عدالت صحابه (۳)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *