خانه / جمعه های انتظار / عبیدک المبتلی و اره سیده یا شدید القوی

عبیدک المبتلی و اره سیده یا شدید القوی

وقتی به دیدار مدیر یا رئیس یک اداره و سازمان می خواهیم برویم از منشی و یا از واسطه سوال می کنیم چه زمانی برای این دیدار مناسبتر است؟! چه نوع بیانی را باید به کار ببریم تا نظر آن شخص جلب شده و به خواسته ما جواب مثبت دهد؟! و…

با کمی تامل و تداعی این معنا در مورد خداوند متعال نیز، به این مطلب خواهیم رسید که هنگام اجابت دعا و طرز بیان آن در خدمت خالق بی همتا چه زمان و چگونه باید باشد. برای دعا کردن مکان، زمان و حتی ساعاتی مخصوص وارد شده است که توجه به آن ها سبب می شود بسترها و مقدمات لازم برای استجابت دعا فراهم شود. البته باید این نکته را هم تذکر داد که دعاهای ما نقش مقتضی دارند و در صورتی که مانعی بر سر راه این مقتضی نباشد به اجابت خواهند رسید.

چه خواسته ایی بزرگتر و مهم تر از ظهور حضرت حجت اواحنا له الفداء؟! چه خواسته و دعایی بهتر از توفیق دیدار آن حضرت؟! دعای ندبه با آن فرازهای روحانی و بلندش در ابتدای صبح جمعه خوانده می شود. زمانی که برای استجابت دعا مقرر شده. چه خوب است در این ساعات و با لسان مبارک امام صادق علیه السلام، از خداوند متعال تعجیل در فرج آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را بخواهیم که خداوند رحمان و عَلّام است.

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

نظر غزالی در مورد عدالت صحابه

در نوشته های گذشته گفتیم برخی اهل سنت اصل عدالت صحابه را یک مساله مسلم دانسته و برای آن استدلالاتی هم ذکر می کنند در حالیکه گفتیم اشکالاتی از نظر کبروی و صغروی به این اصل وارد است. در مقابل برخی از علمای بزرگ اهل سنت این اصل را انکار کرده و آن را جزء اصول موهومه از ادله احکام بر شمرده‌اند و در اصل اشکال این دسته از افراد اشکالی کبروی است. یکی از این افراد غزالی از علمای قرن 6 هجری می باشد. در این نوشتار برخی عبارات وی در این باره را به نقل از کتاب المستصفی ذکر خواهیم کرد. وی در کتاب المستصفی به بررسی برخی مسائل علم اصول همت گمارده است.

شاطبی و عدالت صحابه (۳)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *