شیره ی حیات را از مالکش دریغ نکنیم!!

در روزهای اخیر، حوادثی برای طیف کم سن و سال اجتماع بوجود آمد که دل هر بیننده و شنونده را به واقع جریحه دار کرد. هر چند پر رنگ شدن این مسائل برای عموم جامعه مفید نیست و حتی گاهی اوقات بد آموزی هم دارد ولی باید توجه داشت ظلمی که به افراد کم سن و سال در جامعه وارد می شود، مسئله ایی جدید نیست. با رجوع به تاریخ و خصوصا تاریخ صدر اسلام نیز می بینیم متاسفانه زنده به گور کردن دختران و یا به بردگی گرفتن پسران کم سن و سال قبل از اسلام امری رایج بوده است.

گاهی انسان از اینهمه ظلم و ستمی که به این گروه سنی روا داشته می شود مکدر می شود ولی وقتی به این فکر می کند که برخی از والدین به دست خود، کودکشان را حقوق طبیعی اش محروم می کنند، متعجب می شود. این قبیل محرومیت ها گاهی با رعایت نکردن مراقبت های قبل از ازدواج و بعد از ازدواج و گاهی با تربیت صحیح نکردن فرزندان و روانه کردن آن ها به سمت اجتماع مصداق پیدا می کند.

10 تا 16 مرداد هر سال مطابق با 1 تا 7 اوت (آگوست) روز جهانی شیر مادر است. شیره ی حیاتی که حق مسلم کودک تازه متولد شده می باشد ولی اغلب با بهانه تراشی های واهی از طرف مادران، این حق مسلم به راحتی از کودک سلب می شود. البته برخی مادران هم هستند که به علت وجود مشکلات فیزیکی و… قادر به انجام این عمل نیستند ولی در اکثر موارد متاسفانه مادران از این مسئله شانه خالی می کنند. مادران گرامی باید به این مسئله توجه داشته باشند آینده و زندگی کودکی که شاید در آینده اش فردی مطرح و بزرگ نوشته شده است در دستان آنهاست.

اگر کودک ما به علت کم توجهی که به وی شده دچار اختلال جسمی و فکری شود مسلما سبب مدیونی برای والدین خواهد شد. علاوه بر بحث میزان شیردهی که در قرآن کریم به آن اشاره شده، در این جا مناسب است به چند روایت در این زمینه اشاره شود.

پیامبر اسلام صلوات الله علیه وآله می فرمایند «لَيْسَ لِلصَّبِيِّ لَبَنٌ خَيْرٌ مِنْ لَبَنِ أُمِّهِ.» (صحيفة الإمام الرضا عليه السلام، ص: 50) براى كودك هيچ شيرى بهتر از شير مادر نيست.

باز هم پیامبر اسلام صلوات الله علیه وآله می فرمایند «إِيَّاكُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا الْحَمْقَاءَ فَإِنَّ اللَّبَنَ يُنْشِئُهُ عَلَيْهِ.» (الجعفريات (الأشعثيات)، ص: 92.) از اين كه زنان احمق به كودكان شما شير بدهند، سخت خوددارى كنيد، زيرا شير (خصلتهاى ناروا را منتقل می ‏كند) و كودك شبيه آن زن می گردد.

باز هم پیامبر اسلام صلوات الله علیه وآله می فرمایند «إِذَا حَمَلَتِ الْمَرْأَةُ كَانَتْ بِمَنْزِلَةِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْمُجَاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا وَضَعَتْ كَانَ لَهَا مِنَ الْأَجْرِ مَا لَا تَدْرِي مَا هُوَ لِعِظَمِهِ فَإِذَا أَرْضَعَتْ كَانَ لَهَا بِكُلِّ مَصَّةٍ كَعِدْلِ‏ عِتْقِ مُحَرَّرٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ فَإِذَا فَرَغَتْ مِنْ رَضَاعِهِ ضَرَبَ مَلَكٌ عَلَى جَنْبِهَا [جَنْبَيْهَا] وَ قَالَ استأنف [اسْتَأْنِفِي‏] الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَكِ.» (الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 411 و 412) هر گاه زنى باردار شود مقام روزه ‏دار و شب زنده‏ دار و مجاهد با خود و مالش را در راه خدا دارد. بعد از وضع حمل اجرى دارد كه كس عظمت آن را نداند. در هنگام شیر دادن به طفل بخاطر هر مكیدن کودک،  ثواب آزاد كردن يك بنده از اولاد اسماعيل دارد. وقتی از شير دادن فارغ شود فرشته ‏اى پر بر پهلويش زند و گويد كار خود را از سر گير كه آمرزيده شدى.

اینها تنها گوشه ای از کلمات حضرات معصومین علیهم السلام در مورد مادران شیرده و ثواب آن بود. خوب است خانواده های مسلمان و خصوصا شیعه قبل از اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده و در مرحله بعد بچه دار شدن، جزئیات را طبق روایت مطالعه کرده و به آن عمل کنند.

سعی کردیم در کتاب تربیت اسلامی از منظر احادیث به برخی نکات مفید در تربیت اسلامی فرزندان اشاره کنیم. امید است مورد استفاده قرار گیرد

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *