خانه / جمعه های انتظار / صالِحٌ بَعْدَ صالِحٍ وَ صادِقٌ بَعْدَ صادِقٍ

صالِحٌ بَعْدَ صالِحٍ وَ صادِقٌ بَعْدَ صادِقٍ

اگر بگوییم بیشترین مشکلات نوع بشر بخاطر عدم رعایت صداقت، راستگویی و پاکی در رفتار، گفتار و کردار است، مبالغه نکردیم. پاکی و صداقت در زمان ما تبدیل به دری کم یاب و حتی نایاب شده. نوع انسان می تواند حداقل با عمل به دستورات عقل خود، تا حدودی این ضعف مفرط را جبران کند چرا که عقل یکی از حجت هایی است که خداوند برای بندگان قرار داده و احکام در شریعت های مختلف نیز اشاره به حکم عقل دارند.

نبود ظاهری حجت الهی، در زمانه ما درد کمی نیست که بخواهیم آن را دامن هم بزنیم. خداوند متعال در قرآن می فرماید «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَه» (احزاب، ۲۱) یقیناً براى شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوى نیکویى است‏. آیه به این معناست که باید رفتار و گفتار خود را تا حد امکان مطابق با ایشان قرار دهیم البته اگر طالب سعادت در آخرت و همراهی خداوند متعال است.

در مرحله ی بعد نیز ائمه اطهار علیهم السلام از همین جایگاه برخوردارند. چنانچه خداوند متعال در مورد حضرت ابراهیم فرمود «قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ فی‏ إِبْراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَه‏» (ممتحنه، ۴)مسلماً براى شما در ابراهیم و کسانى که با اویند سرمشقى نیکوست‏. چه بگوئیم حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام خود امام بود پس باید از هر امامی تبعیت کرد یا بگوئیم عبارت «و الذین معه» عمومیت دارد پس هر که از روش و طریق ایشان تبعیت کرد باید اسوه قرار بگیرد، در هر صورت ائمه ما نیز باید به عنوان اسوه و الگو برای نوع بشر قرار گیرند.

وفقنا الله لمرضاته

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

شاطبی و عدالت صحابه (۲)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

شاطبی و عدالت صحابه (۱)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *