خانه / تحریم / تحریم: راه برون رفت از تحریم

تحریم: راه برون رفت از تحریم

در نوشته های گذشته به اصل و سابقه تحریم و علت انتخاب تحریم اقتصادی  پرداختیم. سوال دیگر این است، راهکار کلیدی برون رفت از فضای تحریم به صورت کلی چیست؟

گفتیم در تحریم و بُعد اقتصادی آن بیشترین فشار بر معیشت مردم است لذا برخی نسبت به عملکرد نظام حاکم بدبین شده و واگرا می شوند در حالیکه نباید چنین باشد. امام حسین علیه السلام در این مورد می فرمایند «النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ‏ یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیَّانُونَ.» (تحف العقول، النص، ص: ۲۴۵) مردم بندگان دنیا هستند، تا زندگى روبراه است دین بازیچه ای در دست آنهاست و آن را به دور زبان می‏گردانند. چون دوران آزمایش فرا رسد دینداران کمیاب شوند. هر چند شاید برخی بگویند با شعار دادن سد جوع حاصل نمی شود ولی در جواب می گوئیم با قناعت و توکل به خداوند متعال همه چیز قابل دسترسی است.

برای بحث قناعت مثال های متعددی می توان زد ولی به دو مثال از تاریخ صدر اسلام بسنده می کنیم. در نوشتار قبل در مورد وضعیت شعب ابی طالب کمی توضیح دادیم. در کتب تاریخی چنین نقل شده که غذای هر مسلمان در شعب ابی طالب گاهی یک خرما بود که آن هم هر روز به او نمی رسید. کار به جایی رسید که صدای ناله ی فرزندان بنی هاشم به گوش مشرکان مکه می رسید ولی در آن ها اثری نمی کرد. نمونه دیگر حرکت عظیم امام حسین علیه السلام و تحریم لشکر ایشان توسط لشکر عمر سعد است. قحطی آب و خوراک در خیمه امام حسین علیه السلام سبب نشد ایشان از حرکت خود عقب گرد کنند بلکه با تمام وجود و توان آن را ادامه دادند.

بحث توکل و اعتقاد به نیرویی فرا مادی در جامعه به اصطلاح مدرن و مادی ما امری غیر قابل توجیه است. خداوند متعال در قرآن کریم مصادیق متعددی از امدادهای غیبی خود نسبت به امم سابق و مسلمانان را مورد اشاره قرار می دهد که به یک مورد از آن اشاره می کنیم. در داستان حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام بعد از اینکه قوم ایشان با دیدن لشکر فرعون ترسیدند و گفتند ما حتما به چنگ آنها خواهیم افتاد حضرت فرمود نترسید خدا همراه ما است. خداوند متعال در ادامه می فرماید «فَأَوْحَیْنَا إِلىَ‏ مُوسىَ أَنِ اضْرِب بِّعَصَاکَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَکاَنَ کلُ‏ُّ فِرْقٍ کاَلطَّوْدِ الْعَظِیم‏» (شعراء، ۶۳) پس به موسى وحى کردیم که: عصایت را به این دریا بزن. [موسى عصایش را به دریا زد] پس [دریا] از هم شکافت و هر پاره‏اش چون کوهى بزرگ بود. شکافتن دریا با معیارهای مادی هیچ تناسبی ندارد ولی همانطور که در نوشته ی گذشته نیز اشاره کردیم کسی که تحریم را وضع کرده از این غفلت دارد که همه چیز بدست قدرت الهی است. «وَ إِنَّ رَبَّکَ لهَُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیم‏» (شعراء، ۶۸) و یقیناً پروردگارت همان تواناى شکست‏ناپذیر و مهربان است.

در این نوشتار به راه های مقابله با تحریم به صورت کلی اشاره شد. در نوشتار بعد به راه های مقابله با تحریم اقتصادی به صورت خاص اشاره می کنیم.

ادامه دارد…

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

شاطبی و عدالت صحابه (۲)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

شاطبی و عدالت صحابه (۱)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *