خانه / تحریم / تحریم: اصل و سابقه تحریم

تحریم: اصل و سابقه تحریم

آیا تحریم ها مسئله ای جدید هستند که در روابط سیاسی سالیان اخیر بین کشورهای مختلف اتفاق افتاده یا نه؟!

با بررسی تاریخ و به خصوص تاریخ اسلام می بینیم تحریم، مسئله ای جدید و زایده دست دولت های استعمارگر سده های اخیر نیست. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «هُمُ الَّذینَ یَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى‌ مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى یَنْفَضُّوا وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنَّ الْمُنافِقینَ لا یَفْقَهُون‌‌» (منافقون، ۷) آنها (منافقان) کسانی هستند که می‌گویند: به افرادی که نزد رسول خدا هستند انفاق نکنید تا پراکنده شوند! (غافل از اینکه‌) خزائن آسمان‌ها و زمین از آن خداست‌، ولی منافقان نمی‌فهمند!
البته تنها منافقان مدینه نبودند که این سخن را در برابر مؤمنان مهاجر گفتند بلکه قبل از آنها نیز سران قریش در مکه می‌گفتند: اگر این گروه اندک مسلمان فقیر را در محاصره اقتصادی قرار دهیم، یا از مکه بیرونشان کنیم، مطلب تمام است!

امروز نیز دولت‌های استعماری به گمان اینکه خزائن آسمان و زمین را در اختیار دارند می‌گویند ملت‌هایی که در برابر ما تسلیم نمی‌شوند را باید در محاصره و تحریم قرار داد تا بر سر عقل آیند و تسلیم شوند! علت دیگر تحریم ها همانطور که در آیه نیز به آن اشاره شده، گسستن و جدا شدن قوای مسلمانان است.

این افراد که شیوه دیروز و امروز آن ها یکسان بوده و هست خبر ندارند که با یک اشاره ی خداوند، تمام ثروت‌ها و امکاناتشان بر باد رفته و عزت پوشالی آنها دست‌خوش فنا می‌گردد.

خداوند متعال در مورد بی اثر بودن تحریم و قطع رابطه با کفار می فرماید «وَ إِنْ خِفْتُمْ عَیْلَهً فَسَوْفَ یُغْنیکُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ حَکیمٌ» (توبه، ۲۸). اگر [به سبب قطع رابطه با آنان و تعطیل شدن داد و ستد با ایشان‏] از بی ‏نوایى و تنگدستى می ترسید، خدا اگر بخواهد شما را به زودى از فضل و احسانش بی ‏نیاز می ‏کند؛ یقیناً خدا دانا و حکیم است.

به هر حال این طرز تفکر (خود را عزیز دانستن و دیگران را ذلیل، و خود را ولی نعمت و دیگران را محتاج شمردن) یک تفکر منافقانه و استکبار مئابانه است که از غرور و تکبر، از یک سو، و گمان استقلال در برابر خدا از سوی دیگر سر چشمه می گیرد. اگر آنها به حقیقت عبودیت آشنا بودند و مالکیت خدا را بر همه چیز مسلم می‌دانستند هرگز گرفتار این اشتباهات خطرناک نمی‌شدند.

ادامه دارد…

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

شاطبی و عدالت صحابه (۲)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

شاطبی و عدالت صحابه (۱)

یکی از ارکان و پایه های اساسی فقه اهل سنت مبتنی بر لزوم اعتقاد به عدالت صحابه یا به قولی حجیت قول آنهاست. برای عدالت صحابه که منجر به حجیت قول آنها می شود چندین دلیل ارائه شده است که در این نوشته نظرات شاطبی در کتاب الموافقات را ذکر خواهیم کرد. وی یکی از علما اهل سنت در قرن 8 هجری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *