هفته حقوق بشر آمریکایی

دومین سالی است که هفته ای با نام حقوق بشر آمریکایی را در دومین هفته ی تیرماه، به نظاره می نشینیم.

این هفته حداقل برای نسل اول و دوم و حتی نسل سوم انقلاب یادآور خاطراتی است که شاید در ذهن نسلهای دیگر انقلاب مسائلی خاکستری و حتی بدون رنگ باشند. این روزهای یادآور مصائبی است که بر ایران و ملت آن تحمیل شد و هیچ فرد از افراد جامعه به ظاهر متمدن امروزی دم بر نیاورد.

مسئله ای که در مورد آن می خواهم صحبت کنم جزئیات این اقدامات یا افرادی که در آن دخیل بودند نیست که خود مثنوی صد من کاغذ است. به عنوان فردی از افراد این جامعه و شاید مثل سایر افراد جای این سوال برایم بود که چرا باید هفته ای با این نام در تاریخ انقلاب اسلامی جا خوش کند؟! آیا این امر به صلاح روابط دیپلماتیک ما با جهان است؟ آیا صرف اینکه تعدادی از هموطنان عزیزمان در حوادث آن سالها شهادت رسیدند سبب می شود بتوانیم چنین عباراتی را به کار برده و آن جزئی از فرهنگ مان بدانیم؟ و…

با رجوع به تاریخ گذشته و خصوصا صدر اسلام می بینیم همواره مسائل تاریخی نقش بسیار مهمی در موضوعات غیر قابل حل جامعه داشتند. به عنوان نمونه می توان به تاثیر اهالی بیعت رضوان که در اواخر زندگی پربرکت پیامبر اسلام (ص) شکل گرفت اشاره کرد. به عنوان نمونه یکی از ملاکهای حق یا نا حق بودن گروه یا فرد در جامعه بعد از پیامبر (ص) حضور تعداد بیشتر اهالی بیعت رضوان با آن گروه یا آن فرد بود. علت اهمیت این گروه به آن جهت است که این افراد در زمانیکه برخی سعی در فتنه انگیزی داشتند بیعتی مجدد با رسول اکرم (ص) انجام دادند و سبب اتحاد بیشتر بین مسلمانان شدند. این روز در تاریخ اسلام ماند و خواهد ماند و افتخاری برای افراد شرکت کننده در آن شد. از این دست مسائل بسیار است که به جهت اختصار از آن صرف نظر می کنیم.

دوباره به سوال اصلی برگردیم و آنکه چه لزومی برای تعیین هفته ای با این عنوان وجود دارد؟ با توجه به مسائلی که در جامعه با آن مواجه هستیم بر هر کسی لازم است نسبت به تاریخ انقلاب اسلامی مطالعه و تحقیق کند. لذا بر افراد حاضر در آن دوران رجوع و افراد غیر حاضر تحقیق و بررسی در مورد مسائل آن زمان امری اجتناب ناپذیر است. چنین به نظر می رسد تعیین هفته ای با این عنوان در تاریخ انقلاب اسلامی توسط رهبری معظم نیز در همین راستا باشد که بدانیم و بدانند ریشه مشکلات در کجاست؟! بدانند و بدانیم با غوغاسالاری و مشوش کردن اذهان نمی توان هدف را محو کرد یا از بین برد.

این هفته با جنایاتی که مستقیم یا غیر مستقیم توسط دولت آمریکا علیه ایران و ایرانی انجام شد باید بماند تا شعار مرگ بر آمریکا هرگز از ذهن ایران و ایرانی پاک نشود.

درباره ی عبدالحجت حق جو

مطلب پیشنهادی

مناقب امیرالمومنین علیه السلام (1)

هر یک از ائمه علیهم السلام در مسئله ای بارز بودند. مثلا در مورد امام …

درس داده کاوی و علوم اسلامی

جلسه‌ای با همین عنوان به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند و موسسه امام خمینی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *