خانه / نوشته های تازه / امام حسین علیه السلام و حضرت یحیی (۳)

امام حسین علیه السلام و حضرت یحیی (۳)


مقدمه

در دو نوشتار قبل ابتدا مطالبی در مورد ارتباط امام حسین و حضرت یحیی علیهما السلام و سپس شباهت‌های این دو بزرگوار در تولد و قبل از شهادت بیان شد. در این مطلب به شباهت هایی در مورد شهادت ایشان و مسائل بعد از آن خواهیم پرداخت.


بخش دوم: شباهت هایی در مورد شهادت و مسائل بعد از آن


۱- امام حسین و حضرت یحیی علیهما السلام شهید شدند.


۲- سر حضرت یحیی و امام حسین علیهما السلام را برای یک زنا کار در شهر شام هدیه فرستادند.


۳- بعد از شهادت، سر هر دو تکلم نمود؛ در مورد سر مبارک امام حسین علیه السلام قرائت مکرر آیات قرآن کریم و سخن گفتن به زبان فصیح نقل شده است. عَنِ الْمِنْهَالِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ: أَنَا وَ اللَّهِ رَأَیْتُ رَأْسَ الْحُسَیْنِ حِینَ حُمِلَ وَ أَنَا بِدِمَشْقَ وَ بَیْنَ یَدَیْهِ رَجُلٌ یَقْرَأُ الْکَهْفَ حَتَّى بَلَغَ قَوْلَهُ: أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً فَأَنْطَقَ اللَّهُ الرَّأْسَ بِلِسَانٍ ذَرِبٍ ذَلِقٍ فَقَالَ أَعْجَبُ مِنْ أَصْحَابِ الْکَهْفِ قَتْلِی وَ حَمْلِی. سر حضرت یحیی علیه السلام هم به پادشاه گفت: از خدا بترس: فَأَتَوْا بِرَأْسِ یَحْیَى ع فِی الطَّسْتِ وَ کَانَ الرَّأْسُ یُکَلِّمُهُ‏ وَ یَقُولُ لَهُ یَا هَذَا اتَّقِ اللَّهَ لَا یَحِلُّ لَکَ هَذَا[.


۴- کشندگان هردو زنا زاده بودند: این روایت در مورد قاتل این دو بزرگوار وارد شده است: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: کَانَ قَاتِلُ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا وَلَدَ زِنًا وَ کَانَ قَاتِلُ الْحُسَیْنِ ع وَلَدَ زِنًا[.


۵- همردیف بودن جایگاه قاتل امام حسین و حضرت یحیی علیهما السلام: عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ فِی النَّارِ مَنْزِلَهً لَمْ یَکُنْ یَسْتَحِقُّهَا أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا بِقَتْلِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ وَ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا ع[.


۶- آسمان و زمین بر حضرت یحیی علیه السلام گریست مانند امام حسین علیه السلام: عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ: مَرَّ عَلَیْهِ رَجُلٌ عَدُوٌّ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ فَقَالَ فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرِینَ ثُمَّ مَرَّ عَلَیْهِ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع فَقَالَ لَکِنْ هَذَا لَتَبْکِیَنَّ عَلَیْهِ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ وَ قَالَ وَ مَا بَکَتِ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ إِلَّا عَلَى یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا وَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع[. در مورد طریقه ی گریه کردن آسمان نیز این روایت وارد شده است: الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ لَمْ یَکُنْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِیّاً وَ یَحْیَى بْنُ زَکَرِیَّا لَمْ یَکُنْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِیّاً وَ لَمْ تَبْکِ السَّمَاءُ إِلَّا عَلَیْهِمَا أَرْبَعِینَ صَبَاحاً قَالَ قُلْتُ مَا بُکَاؤُهَا قَالَ کَانَتْ تَطْلُعُ حَمْرَاءَ وَ تَغْرُبُ حَمْرَاءَ.


۷- هر دو را سربریده و به طرز صبر شهید کردند. امام حسین علیه السلام را در میدان جنگ به طریق صبر شهید کردند، چنانکه امام سجاد علیه السلام که جزء راویان حادثه روز عاشوار هستند، در کوفه فرمودند: أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً وَ کَفَى بِذَلِکَ فَخْرا[. در مورد حضرت یحیی نیز، چنین وارد شده است: کَانَ فِی زَمَانِهِ مَلِکٌ جَبَّارٌ یَزْنِی بِنَسَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَ کَانَ یَمُرُّ بِیَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا ع فَقَالَ لَهُ یَحْیَى اتَّقِ اللَّهَ أَیُّهَا الْمَلِکُ لَا یَحِلُّ لَکَ هَذَا فَقَالَتْ لَهُ مَرْأَهٌ مِنَ اللَّوَاتِی کَانَ یَزْنِی بِهِنَّ حِینَ سَکِرَ أَیُّهَا الْمَلِکُ اقْتُلْ یَحْیَى فَأَمَرَ أَنْ یُؤْتَى بِرَأْسِهِ فَأَتَوْا بِرَأْسِ یَحْیَى ع فِی الطَّسْت‏.


۸- هر دو بخاطر امر به معروف و نهی از منکر شهید شدند. در مورد امام حسین علیه السلام چنین وارد شده است که ایشان می فرمایند َ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّهِ جَدِّی ص أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ‏ در مورد حضرت یحیی علیه السلام چنین نقل شده است که وقتی مردم جنایات بخت نصر را مشاهده کردن به دامن ارمیا پیامبر پناه بردند وعلت را جویا شدند. پس از روزه گرفتن به مدت ۲۱ روز (سه نوبت ۷ روزه) به ایشان وحی نازل شده که قُلْ لَهُمْ لِأَنَّکُمْ رَأَیْتُمُ الْمُنْکَرَ فَلَمْ تُنْکِرُوه‏[. و این نشان می دهد که حضرت یحیی علیه السلام در مورد منکر ساکت نبودند و بخاطر همین شهید شدند چنانچه در داستان و علت شهادت ایشان هم این مطلب مشهود است.


۹- در عوض شهادت هر دو هفتاد هزار نفر از امت زمانه کشته شدند: این روایت از وجود مقدس رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله در این مورد وارد شده است: عَنْ بَعْضِ الصَّحَابَهِ قَالَ: رَأَیْتُ النَّبِیَّ ص یَمَصُّ لُعَابَ الْحُسَیْنِ کَمَا یَمَصُّ الرَّجُلُ السُّکَّرَهَ وَ هُوَ یَقُولُ حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً وَ أَبْغَضَ اللَّهُ مَنْ أَبْغَضَ حُسَیْناً- حُسَیْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاطِ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَهُ فَنَزَلَ جَبْرَئِیلُ ع وَ قَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ قَتَلَ بِیَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا سَبْعِینَ أَلْفاً مِنَ الْمُنَافِقِینَ وَ سَیَقْتُلُ بِابْنِ ابْنَتِکَ الْحُسَیْنِ سَبْعِینَ أَلْفاً وَ سَبْعِینَ أَلْفاً مِنَ الْمُعْتَدِین‏[.


۱۰- عوض شهادت هر دو را بدترین خلق از مردم آن زمان گرفتند. در مورد حضرت یحیی علیه السلام این حدیث وارده شده است: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَرَادَ أَنْ یَنْتَصِرَ لِأَوْلِیَائِهِ انْتَصَرَ لَهُمْ بِشِرَارِ خَلْقِهِ وَ إِذَا أَرَادَ أَنْ یَنْتَصِرَ لِنَفْسِهِ انْتَصَرَ بِأَوْلِیَائِهِ وَ لَقَدِ انْتَصَرَ لِیَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا ع بِبُخْتَنَصَّرَ. در مورد امام حسین علیه السلام هم یزید اهالی مکه، مدینه و کوفه را به شدت سرکوب و قتل عام کرد و این کشتارها در ممالک اسلامی تا زمان بنی عباس هم ادامه داشت و پیش بینی آن حضرت هر که در قیام به ایشان شرکت نکند به فتح و پیروزی نمی رسد محقق شد[.


۱۱- خون هردو پس از شهادت از جوشش نایستاد. در مورد امام حسین علیه السلام داستان خاک ودیعه گذاشته نزد ام سلمه توسط رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله کفایت می کند. در مورد حضرت یحیی علیه السلام نیز نقل شده زمانی که بخت نصر در بیت المقدس به تپه ای خاک در وسط شهر برخورد کرد و دید که از آن خون جاری است و حال این تپه را پرسید، به او چنین جواب دادند: هَذَا نَبِیٌّ کَانَ لِلَّهِ فَقَتَلَهُ مُلُوکُ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَ دَمُهُ یَغْلِی وَ کُلَّمَا أَلْقَیْنَا عَلَیْهِ التُّرَابَ خَرَجَ یَغْلِی فَقَالَ بُخْتَنَصَّرُ لَأَقْتُلَنَّ بَنِی إِسْرَائِیلَ أَبَداً حَتَّى یَسْکُنَ هَذَا الدَّمُ وَ کَانَ ذَلِکَ الدَّمُ دَمَ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا ع[.


درباره‌ی عبدالحجت حق جو

حتما ببینید

لزوم فراگیری تخصصی علوم در کلام امام صادق علیه السلام

مقدمه در اعصار مختلف وجود عالمان دینی بخاطر درگیری مردم با مسائل فقهی و احکام …

نکته ای در مورد تکثیر نسل و فرزند (۲)

در پست گذشته به احوال و خصوصیات زندگی و تولد حضرت عیسی و یحیی اشاره کردیم. در این پست به موارد دیگری از قدرت الهی در مورد تولد کودکان اشاره می کنیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *