خانه / پای درس معصومین / نکته ای در مورد تکثیر نسل و فرزند (۱)

نکته ای در مورد تکثیر نسل و فرزند (۱)

این پست را به مناسبت تولد دومین فرزند در این روز به اشتراک می گذارم. در این پست که ان شاءالله دنباله ای هم دارد به این مطلب اشاره می کنیم که تولد و حیات هر چند از نظر امور عادی و ظاهری امری محال باشد ولی خداوند متعال هر چه بخواهد می تواند بکند.

از نظر مسائل عادی و در نظر عرف برای حضرت زکریا و حضرت مریم سلام الله علیهما تولد فرزند امری محال بود چرا که آنها تنها عوامل مادی را در نظر گرفته بودند چنانچه در قرآن کریم نیز مسائلی از این قبیل از قول آنها نقل شده است.

در مورد حالات حضرت زکریا این آیات در قرآن بیان شده است: « قَالَ رَبّ‏ أَنىَ‏ یَکُونُ لىِ غُلَمٌ وَ کَانَتِ امْرَأَتىِ عَاقِرًا وَ قَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْکِبرَ عِتِیًّا. [مریم، ۸] گفت: پروردگارا! چگونه برایم پسرى خواهد بود در حالى که همسرم نازا بوده است و خود نیز از پیرى به فرتوتى رسیده‏ام؟!»

در مورد حالات حضرت مریم نیز در قرآن کریم چنین بیان شده است: « قَالَتْ أَنىَ‏ یَکُونُ لىِ غُلَامٌ وَ لَمْ یَمْسَسْنىِ بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِیًّا [مریم، ۲۰] گفت: چگونه براى من پسرى خواهد بود در حالى که نه هیچ بشرى با من ازدواج کرده است و نه بدکار بوده ‏ام.»

خداوند متعال در سوره مریم خطاب به حضرت زکریا و حضرت مریم سلام الله علیهما چنین می فرماید: « قَالَ کَذَالِکَ قَالَ رَبُّکَ هُوَ عَلىَ‏ هَینِ‏. [مریم/۹ و ۲۱] [فرشته وحى به او] گفت: چنین است [که گفتى، ولى‏] پروردگارت فرمود: این [کار] بر من آسان است‏].

خداوند متعال در مورد هر دوی اینها می فرماید این کار برای من آسان است و به این اسبابی که شما از آنها نام می برید هیچ نیازی نیست. در مورد این مطلب چنانچه در آیات دیگر هم به آن اشاره شده خداوند متعال خطاب به حضرت زکریا چنین می فرماید: « وَ قَدْ خَلَقْتُکَ مِن قَبْلُ وَ لَمْ تَکُ شَیْا [مریم، ۹] و همانا تو را پیش از این در حالى که چیزى نبودى آفریدم.» خداوند در سوره انبیاء در مورد وقوع این امر می فرماید: « وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَه‏. [انبیاء/۹۰] نازایى همسرش را براى وى اصلاح نمودیم‏.» به این معنا که کارِ به ظاهر محال را انجام دادیم.

در انتهای خداوند متعال نسبت به این دو مولود که مقدماتش از جانب خدا مهیا شده سلام نیز می دهد آن هم چه سلامی!!! خطاب به حضرت زکریا می فرماید: « وَ سَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا. [مریم/۱۵] و بر او سلام باد روزى که زاده شد، و روزى که مى‏ میرد، و روزى که زنده برانگیخته مى ‏شود.» و در مورد حضرت عیسی می فرماید: « وَ السَّلَامُ عَلىَ‏ یَوْمَ وُلِدتُّ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا. [مریم/۳۳] و سلام بر من روزى که زاده شدم، و روزى که مى‏ میرم، و روزى که زنده برانگیخته مى‏ شوم.»

اینکه چرا حال خطاب (در مورد حضرت زکریا غایب و در مورد حضرت عیسی متلکم) در مورد این دو مولود متفاوت است شاید بخاطر این باشد که یکی هنوز به دنیا نیامده و خداوند بر او سلام می فرستند ولی دیگری در این دنیا وجود مادی دارد پس خود بر خود از جانب خداوند متعال سلام می فرستند.

ادامه دارد…

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

آیا ثارالله مثل ابن الله است؟

گاهي بعضي از مسيحيان مي گويند اگر ما مسيح ع را ابن اللَّه مي گوييم درست مانند آن است كه شما به امام حسين ع ثار اللَّه و به امیرالمومنین علیه السلام ابن ثاره (خون خدا و فرزند خون خدا) مي گوييد و يا در پاره اي از روايات به علي ع يد اللَّه اطلاق شده است.

آیا یاران امام حسین علیه السلام در شب عاشورا فرار کردند؟

در برخی کتب تاریخی وارد شده که سكينه بنت الحسين مى گويد در ميان خيمه نشسته بودم ، پدرم در ضمن اينكه از شهادت خود سخن مى گفت ، به يارانش نيز اعلام نمود كه هركس علاقه به شهادت ندارد از تاريكى شب استفاده نموده و به شهر و ديار خويش برگردد و هنوز گفتار امام به پايان نرسيده بود كه ياران آن حضرت ده تا ده تا و بيست تا بيست تا متفرق گرديدند و تنها هفتاد و اندى از آنان باقى ماندند...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *