خانه / تاریخ / آیا ثارالله مثل ابن الله است؟

آیا ثارالله مثل ابن الله است؟

گاهی بعضی از مسیحیان می گویند اگر ما مسیح ع را ابن اللَّه می گوییم درست مانند آن است که شما به امام حسین ع ثار اللَّه و به امیرالمومنین علیه السلام ابن ثاره (خون خدا و فرزند خون خدا) می گویید و یا در پاره ای از روایات به علی ع ید اللَّه اطلاق شده است.

در جواب باید گفت در جواب به این سوال باید مقدماتی را مطرح کنیم:

الف- گناه نخستین آدم و قربانی شدن عیسی ومساله ی فداء:

عیسویان بر این باورند که چون آدم در بهشت از درخت ممنوعه خورد ، مرتکب گناه گردید و از جنت بیرون شد . این گناه پدر ، دامن تمام فرزندان او را گرفته است و اگر خداوند می خواست تمام فرزندان آدم را به خاطر این گناه به عذاب گرفتار کند ، با رحمت و مهربانی او سازش نداشت پس حضرت عیسی یه عنوان پسر خدا آن را به دوش گرفت. مساءله فدا در آئین عیسی سالها بعد از مسیح توسط پولس یا پلوس پیدا شد و بعدها مبنای خرید و فروش گناهان در دستگاه روحانیت مسیح گردید.

ب- غسل تعمید:

نخستین و اصلی ترین آیین که برای همه ضرورت دارد، تعمید است. انسان با تعمید به جامعه مسیحیت وارد می‌شود و رسالت دائمی کلیسا را بر عهده می‌گیرد. این رسالت عبارت است از گواهی دادن به کارهای نجات بخش خدا به وسیله عیسی. به عقیده هر مسیحی، تعمید وسیله ای است که خدا با آن همه آثار زندگی و مرگ عیسی را عطا می‌کند. هر مسیحی فقط یک بار، هنگام ورود به جامعه مسیحیت، تعمید می‌پذیرد.

ج- سابقه ی تثلیث

تثلیث مسیحیت ریشه های هندی – یونانی نیز دارد . یک محقق غربی می گوید : همان گونه که هنود خدایان سه گانه دارند و بودائیان نیز خدائی سه گانه یا سه چهره دارند ، عیسویان نیز چنین باوری یافته اند . در عقاید بودائی ((بودا)) خداست و انان برای بودا اقانیم ثلاثه قائل اند : بودی + جنیت + جیفا؛ یعنی : پدر + پسر + روح . عقاید عامه مردم چین و ژاپن مبتنی بر ((تثلیث )) بودائی است . در عقاید بدویان مصر نیز ((تثلیث )) دیده می شود .

بعد از بیان این مقدمات، دو اشکال به این سوال وارد می شود:

اولا این اشتباه بزرگی است که بعضی” ثار” را معنی به” خون” کرده اند, زیرا ثار هیچگاه در لغت عرب بمعنی خون نیامده است بلکه بمعنی” خونبها” است, (در لغت عرب بخون,” دم” اطلاق میشود) بنا بر این” ثار اللَّه” یعنی ای کسی که خونبهای تو متعلق به خدا است و او خونبهای تو را میگیرد, یعنی تو متعلق به یک خانواده نیستی که خونبهای تو را رئیس خانواده بگیرد, و نیز متعلق به یک قبیله نیستی که خونبهای ترا رئیس قبیله بگیرد تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت میباشی, تو متعلق به عالم هستی و ذات پاک خدایی, بنا بر این خونبهای تو را او باید بگیرد, و همچنین تو فرزند علی بن ابی طالب هستی که شهید راه خدا بود و خونبهای او را نیز خدا باید بگیرد.

ثانیا اگر در عبارتی در مورد مردان خدا تعبیر مثلا به ید اللَّه شود قطعا یک نوع تشبیه و کنایه و مجاز است, ولی آیا هیچ مسیحی واقعی حاضر است ابن اللَّه بودن مسیح را یک نوع مجاز و کنایه بداند مسلما چنین نیست زیرا منابع اصیل مسیحیت ابن را بعنوان” فرزند حقیقی” می شمرند و میگویند: این صفت مخصوص مسیح  است نه غیر او.

 

درباره ی عبدالحجت حق جو

همچنین ببینید

لزوم فراگیری تخصصی علوم در کلام امام صادق علیه السلام

مقدمه در اعصار مختلف وجود عالمان دینی بخاطر درگیری مردم با مسائل فقهی و احکام …

نکته ای در مورد تکثیر نسل و فرزند (۲)

در پست گذشته به احوال و خصوصیات زندگی و تولد حضرت عیسی و یحیی اشاره کردیم. در این پست به موارد دیگری از قدرت الهی در مورد تولد کودکان اشاره می کنیم. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *